مجلة رقمنة للدراسات الإعلامية والاتصالية
Volume 3, Numéro 1, Pages 110-119
2023-03-18

المكياج الرقمي وعلاقته بتسليع مؤثري الإعلانات المرئية Digital Makeup And Its Relationship To The Commodification Of Visual Advertising Influencers

الكاتب : السامرائي علي .

الملخص

ملخص تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة التي يؤديها المكياج الرقمي ازاء مؤثري الإعلانات المرئية، لاسيما مع دوره في جعل هؤلاء المؤثرين سلعة رائجة لدى جمهور المتلقين، وذلك من خلال ما يضفيه المكياج الرقمي من ملامح جذابة تستهدف اهتمامات الجمهور، وتدفع بهم نحو اقتناء ما يطرحونه، وذلك وفقا لما توصلت إليه هذه الدراسة من نتائج افادتبان المكياج الرقمي يكون سببا في جذب الجمهور إلى ملامح واجساد مؤثري الاعلانات، فضلا عن رغبة الجمهور بان يغدو مثل هؤلاء المؤثرين وبحسب ما اكده 71% من جمهور الدراسة، والذين تحددوا بـ 200 مفردة من كلا الجنسين، والذين يهتمون بمتابعة مؤثري الإعلانات المرئية في مواقع التواصل الاجتماعي، واختيروا باسلوب قصدي، وممن يجذبهم مؤدو الإعلان اكثر من محتواه، بالرغم من وجود الفلاتر والعدسات المتاحة في مواقع التواصل الاجتماعي والتي يمكن للمستخدمين سهولة استثمارها بالطريقة الراغبين بها. Abstract This study pursues to disclose the relationship of digital makeup that plays visual advertising Influencer, especially with its role in making these Influencers a popular commodity for the audience, through the attractive features of digital makeup that target the interests of the public, and push them towards the acquisition of what they offer. According to the findings of this study that digital makeup is a reason for attracting the audience to the features and bodies of advertising Influencers, as well as the public”s desire to become Such Influencers, as confirmed by 71% of the study audience, who were identified with 200 individuals of both genders,who are interested in following famous visual ads on social media sites, and were chosen in an intentional way, and who are attracted by the performers of the advertisement more than its content, despite the presence of filters and lenses available on social media sites, which users can easily invest in the way they want.

الكلمات المفتاحية

المكياج الرقمي،تسليع المؤثرين ،الإعلانات المرئية ; Digital makeup, Commodification of influencers, visual advertising