مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا
Volume 3, Numéro 1, Pages 115-135
2023-03-15

The Quality Of The School Climate In Light Of The Prevailing Educational Relations جودة المناخ المدرسي في ظل العلاقات التربوية السائدة

Authors : Ouali Fattoum .

Abstract

The term quality is one of the most attractive terms for researchers, as it has been received by scientific, educational and research institutions of the community, and has made it a key goal that has been used to achieve all possibilities human and material, and the importance of quality when it comes to achieving a school climate of quality standards High school is an educational space characterized by life, creativity, creativity and innovation, in which actors contribute collectively, which are joined by human and pedagogical relationships. Therefore, these educational relationships between these actors play a leading role in strengthening the school environment. يعد مصطلح الجودة من المصطلحات الأكثر استقطابا للباحثين، إذ تلقته مؤسسات المجتمع العلمية والتعليمية والبحثية بشغف، وجعلته هدفا أساسيا سُخرت لتحقيقه كل الإمكانيات البشرية والمادية، وتزداد أهمية الجودة حين يتعلق الأمر بتحقيق مناخ مدرسي ذو معايير من الجودة العالية كون المدرسة فضاء تربوي يتسم بالحياة ة والإبداع والخلق والابتكار، يساهم الفاعلون فيها بشكل جماعي تجمعهم علاقات إنسانية تربوية. وعليه فإن لهذه العلاقات التربوية التي تربط هؤلاء الفاعلين دور بارز في تجويد المناخ المدرسي.

Keywords

Quality ; School Climate ; Educational Relations . ; الجودة –المناخ المدرسي –العلاقات التربوية.