مجلة المصباح في علم النفس وعلوم التربية والأرطوفونيا
Volume 3, Numéro 1, Pages 30-55
2023-03-15

Reality Therapy Approach To Reduce The Level Of Exam Anxiety For Students أسلوب العلاج الواقعي للتخفيف من قلق الامتحان لدى الطالب الجامعي

Authors : Charifi Halima .

Abstract

The goal from the current study is to recognise the role of the Reality Therapy in reducing the levels of exam anxiety for students, throughout the detailing of the principles of the Reality Theory which is founded by the researcher and scientist William Glasser. Also recognizing the definition of the exam anxiety, its reasons and effects on college students. One of the key important conclusions that we have realized in this study is, the Reality Therapy for the phenomenon of the student's exam anxiety is based on the integration of the student in the indicative relationship, keeping the student's concentration on the current behaviour, living with the reality experience, focusing on the positive behaviour and reinforcing it, the student must realise that happiness is an inside feeling that accompanying the responsible behaviour, the use of humour with the student, handling with the conscious cerebration, helping the student in understanding himself and dealing realistically with the situation. الهدف من الدراسة الحالية هو التعرّف على دور العلاج الواقعي في خفض قلق الامتحان لدى الطالب الجامعي، من خلال عرض لمبادئ النظرية الواقعية التي أسّسها الباحث والعالم ويليام جلاسير ، والتعرّف على مفهوم قلق الامتحان، عوامله وانعكاساته على الطالب الجامعي. من أهم النتائج المتوصّل إليها في هذه لدراسة، هي، أن العلاج الواقعي لظاهرة قلق الامحان لدى الطالب الجامعي قائم على الاندماج ضمن العلاقة الإرشادية، إبقاء تركيز الطالب على السلوك الحاضر، العيش مع الخبرة الواقعية، التركيز على السلوك الإيجابي وتعزيزه، على الطالب أن يعي أن السعادة أمر داخلي يرافق السلوك المسؤول، استخدام الدعابة مع الطالب، التعامل مع التفكير الشعوري الواعي. مساعدة الطالب على فهم ذاته ويتعامل مع الوضعية بواقعية.

Keywords

Reality Therapy approach ; exam anxiety ; students ; أسلوب العلاج الواقعي ; قلق الامتحان ; الطالب الجامعي