RECHERCHES
Volume 17, Numéro 1, Pages 53-62
2023-03-15

أخلاقيات التعليم الجامعي وأثرها على التنافس العالمي

الكاتب : بقادة أسماء .

الملخص

يكتسب موضوع أخلاقيات التعليم الجامعي أهمية قصوى من حيث الدور الذي يلعبه في تكوين رأس المال الفكري والمعرفي الذي يعتبر مصدرا أساسيا لخلق الثروة حيث يلعب المناخ التعليمي القائم على منظومة قيمية وأخلاقية دورا رئيسا في جعل مخرجات التعليم، مدخلات قوية لمختلف المؤسسات الإقتصادية والإاجتماعية وغيرها، ومن ثم وبهدف تحديد طبيعة العلاقة بين المواثيق الأخلاقية والمناخ والبيئة التعليمية من ناحية و تحقيق جودة التعليم بما يتناسب مع معايير التنافس العالمي بين مؤسسات التعليم العالي من ناحية ثانية،جرى توظيف منهج التحليل الواقعي بما يتضمنه من مؤشرات وكذا منهجية تعدد التخصصات في دراسة هذا الموضوع، ليثبت في النهاية التأثير الواضح للمنظومة القيمية التي يتشربها مناخ التدريس في الجامعة وتتحول إلى جزء من البيئة التعليمية مؤثرة في نوعية التعليم وجودة مخرجاته وكيف توفر فرصا حقيقية للتقدم في تصنيفات الجامعات على المستوى العالمي. The subject of the ethics of university education and its impact on global competition, is of paramount importance in terms of the role it plays in the formation of intellectual and knowledge capital which is considered essential for creating wealth, as the educational climate based on a value and ethical system plays a major role in making education outputs strong inputs for various economic social and other institutions. And then, with the aim of determining the nature of the relationship between ethical charters, climate and the educational environment on the one hand, achieving the quality of education and dealing with global competition standards among higher education institutions on the other hand. The realistic analysis approach, including its indicators, as well as the multidisciplinarity prove the clear impact of the value system that the university teaching climate absorbs and turns into a part of the educational environment, so that we can see its effects on the outcomes of education and its quality to provide real opportunities for advancement in university rankings at the global level.

الكلمات المفتاحية

أخلاقيات التعليم، معايير التصنيف، البيئة التعليمية، الشغف العلمي، رأس المال المعرفي.