المجلة الجزائرية للمخطوطات
Volume 19, Numéro 1, Pages 69-94
2023-03-10

تطور الحركة العلمية بالمغرب ما بين القرن 10 هـ/16 م والقرن 12 هـ /18 م : امتداد تقاليد وقف الكتب المخطوطة من السعديين الى العلويين

الكاتب : بن يحي إنعام .

الملخص

لقد ظهرت أوّل خزانة كتب بجامع القرويّين بفاس في عصر المرينيّين في القرن 14 م ، على يد أبي عنان المريني (فترة حكمه بين 729ـ 759/1329ـ1358) الذي حبّسها على طلبة العلم سنة 750/1349. وقد حظيت هذه الخزانة باهتمام ورعاية الملوك على امتداد العصور منذ تأسيسها إلى عصر السّعديّين حيث أسّس المنصور السّعدي بدوره خزانة علميّة وقفيّة بجوارها في القرن 16 م وزوّدها بكميّات كبيرة من المخطوطات النّادرة التي تنتمي لمختلف المجالات العلميّة. و بعد سقوط الدّولة السّعدية و قيام الدّولة العلويّة لقيت مكتبة القرويين اهتماما كبيرا من السّلاطين العلويين الّذين تولّوا المحافظة عليها و اغناءها بمصنّفات متعددة جعلوها وقفا على طلبة العلم بجامع القرويّين. وتعتبر أوقافهم بذلك امتدادا لهذه التّقاليد العلميّة المعمول بها من طرف سلاطين الدُّول المتعاقبة على حكم المغرب الأقصى. إخترنا من خلال هذه المداخلة أن نتطرّق إلى أوقاف كل من السّلطانين المنصور السّعدي (ت. 1012/1603) والسّلطان سيدي محمد بن عبد الله (ت. 1204/1790)؛ وذلك بدراسة مقارنة لوقفيّات الكتب الّتي حبّسها هذان السّلطانان على مكتبة القرويّين، باعتبارهما عالمين فقيهين معتنيين بجمع الكتب بمختلف الطّرق المتاحة. وسنحاول أن نرصد كيف امتدّت تقاليد الوقف من السّعديين الى العلويين، والدّلالات التّاريخية والعلميّة والحضاريّة المقترنة بذلك، لنقف باقتضاب على تطوّر الحركة الفكريّة بالمغرب بين عصرين متميّزين في تاريخ المغرب الأقصى. Abstract : The first library in the Qarawiyyīn Mosque (Fez, Morocco), was built during the Marinid reign in the 14th century, by the sultan Abū ʿInān al-Marīnī (r. 729-759 / 1329-1358), who established it as a waqf endowment in favor of the students in 750/1349. This library received the attention and patronage of successive sovereigns, from its foundation to the Saadian reign. When the sultan Aḥmad al-Manṣūr (d. 1012/1603) established a second scientific library in waqf, next to the old one, in the 16th century. He provided her with large quantities of a valuable and rare manuscripts in various scientific fields. After the decline of the Saadian reign and the emergence of the Alawite dynasty, The Qarawiyyīn library aroused great interest on the part of the Alawite rulers, who took on the task of preserving it and enriching it with various manuscripts. Their endowments are thus seen as an extension of those scientific traditions in force by the successive sultans of Morocco. In our research we have chosen to address the endowments of each of the two Sultans, the Saadian Aḥmad al-Manṣūr and the alawite Muḥammad b. Abd Allāh (d. 1204/1790), through a comparative study of two acts of waqf (waqfiyya) of the manuscripts that these two sultans established as waqf on the Qarawiyyin library, considering them as two scholars, jurists who are interested in collecting manuscripts through the various channels available. We will attempt to trace how the waqf endowment traditions spread from the Saadians to the Alawites and the historical, scientific, and cultural implications associated with them, so that we briefly examine the development of the intellectual movement in Morocco between two distinct eras in Moroccan history. Keywords : waqf of manuscripts, Qarawiyyīn mosque library, codicology of Islamic manuscripts, Saadian dynasty, Alawite dynasty, Islamic Occident.

الكلمات المفتاحية

waqf of manuscripts ; Saadian dynasty ; Alawite dynasty ; Islamic Occident ; Qarawiyyīn mosque library ; codicology of Islamic manuscripts ; وقف الكتب ; ـ خزانة القرويين ; كوديكولوجيا المخطوطات الإسلامية ; الدولة السعدية ; ـ الغرب الإسلامي ; الدولة العلوية