مجلة المنظومة الرياضية
Volume 10, Numéro 1, Pages 577-594
2023-03-05

دراسة تحليلية للقيم التربوية في منهاج التربية البدنية والرياضية لمرحلة التعليم المتوسط.

الكاتب : بن زعمة محمد رضا . عطاء الله أحمد . بن يوسف دحو .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مستوى تضمين القيم التربوية في منهاج التربية البدنية والرياضية للتعليم المتوسط، حيث تم بناء بطاقة تحليل محتوى مكونة من تسع فئات تحليل لقياس فرضية الدراسة، وبعد جمع البيانات وتفريغ النتائج، أشارت إلى تضمين القيم التربوية في المنهاج بنسب متفاوتة من خلال التركيز على البعض وإهمال البعض الآخر، حيث كانت "القيم الأخلاقية-القيم الإقتصادية-القيم الاجتماعية- القيم المعرفية" بنسب عالية، و"قيم الصحية وقيم الأمن والسلامة" بنسب متوسطة، و"قيم تقدير الذات-قيم المواطنة-القيم الوجدانية" بنسب ضعيفة. Abstract: The study aims to determine the level of inclusion of educational values in the curriculum of physical and sports education for middle school education, where a content analysis card was built consisting of nine categories analysis to measure this study hypothesis After collecting data and unpacking the results, she indicated that educational values were included in the curriculum in varying proportions by focusing on some and neglecting others, Where the "moral values - economic values - social values - cognitive values" were at high rates, "health values and safety and security values" were at medium rates, and "self-esteem values - patriotic values - emotional values" were at weak rates.

الكلمات المفتاحية

المنهاج ; القيم التربوية ; التربية البدنية والرياضية ; Curriculum ; educational values ; physical and sports education