دراسات نفسية وتربوية
Volume 16, Numéro 1, Pages 526-538
2023-02-28

اتجاهات طلبة كلية التربية في الجامعة الإسلامية نحو التعليم الإلكتروني

الكاتب : الحسني فاتن . مشتاوي فاطمة الزهراء .

الملخص

هدفت هذه الدراسة على تعرف اتجاهات طلبة كلية التربية في الجامعة الإسلامية نحو التعليم الإلكتروني. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي , وتكونت عينة الدراسة من ( 97) طالب وطالبة من طلبة كلية التربية بالجامعة الإسلامية في قطاع غزة – فلسطين , ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام أداة الدراسة بعد التأكد من صدقها وثباتها وهي مقياس الاتجاهات نحو التعليم الإلكتروني من إعداد الباحثتان . وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود اتجاهات ايجابية نحو التعليم الالكتروني لدى طلبة كلية التربية , و عدم وجود فروق دالة إحصائيا لدى طلبة كلية التربية في مقياس الاتجاهات نحو التعليم الالكتروني تعزى للجنس , وعدم وجود فروق دالة احصائياً في مقياس الاتجاهات نحو التعليم الالكتروني لدى طلبة كلية التربية تعزى للمؤهل العلمي . This study aimed at identifying the attitudes of students of the College of Education at the Islamic University towards E-learning. The study used the descriptive approach, and the study sample consisted of (97) male and female students from the Faculty of Education at the Islamic University in the Gaza Strip-Palestine. To achieve the goals of the study, the tool of study was used after making sure of its sincerity and consistency, and the scale of attitudes towards E-Learning prepared by the two researchers. The results of the study found that there are positive attitudes towards e-learning among students of the College of Education, and There were no statistically significant differences among students of the College of Education in the scale of attitudes toward e-learning attributed to sex, There were no statistically statistically significant differences in the scale of attitudes towards e-education of students of the College of Education attributed For educational qualification

الكلمات المفتاحية

التعليم الإلكتروني , الاتجاه , كلية التربية .