مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 11, Numéro 1, Pages 157-169
2023-03-05
الكاتب : بتيخ بوبكر . شبلي براهيمي .
بهدف دراسة مدى تقويم امتحان شهادة التعليم المتوسط للكفاءات في مادة اللغة العربية وفق الكفاءات الختامية،استخدم الباحث أسلوب تحليل المحتوى، بدراسة نماذج الامتحانات لمدة 10 سنوات للفترة من 2010 إلى 2021، ومقارنتها مع مضامين الكفاءات والمعايير في الكتاب المدرسي والقرارات الوزارية، وتم التوصل إلى أن الامتحان الرسمي للشهادة لا يمثل إلا 56% من الكفاءات الختامية، وأن بناء امتحان شهادة التعليم المتوسط لا يلتزم بالمخطط الرسمي للمعايير المبينة في بناء الكفاءات. The current study aims to find the evaluate degree of meduim education certificate exam the competencies of the Arabic language subject according to the final competencies and according to the standards included in the course 10 years (2010-2021), method is descriptive analyzing the content of the final competencies of ministerial correspondence for the subject and for the level, ,The researcher may obtain the official exam for the certificate that represents only 56% of the final competencies, and that the construction of the meduim education certificate exam does not comply with the official outline of the criteria set out in building the competency,
شهادة التعليم المتوسط للغة العربية، نموذج الكفاءات الختامية. ; Meduim Education Certificate Arabic Language; Final Competencies Model; Final Competencies Standards
بوالقمح محمد
.
حيواني صباح
.
ص 335-347.
أحمد قندوز
.
هوارية بوراس
.
ص 91-110.
نايلي دواودة حمزة
.
ص 1347-1380.
عريف هنية
.
ص 437-453.