إدارة
Volume 30, Numéro 1, Pages 39-80
2023-02-26

فلسفة إدارة الجودة الشاملة في الفكر الحديث

الكاتب : بلحاج الزين فتحية . عبد الهادي محمد .

الملخص

عالج مقالنا هذا إحدى المرتكزات الأساسية لمبادئ الإدارة في الوقت الراهن ، وهي ما عرفت بإدارة الجودة الشاملة بعدما تعاظم الوعي بحتمية ضمان أعلى معدلات الجودة خاصة في مجال الخدمات ، فأصبحت هاته الأخيرة نقطة ارتكاز رئيسية للإدارة الحديثة ، وتظهر أهمية موضوعنا هذا في تحديد الإطار المفاهيمي لإدارة الجودة الشاملة انطلاقا من تطورها التاريخي، وذلك بالموازاة مع تطور الفكر الإداري والاتجاهات الإدارية وصولا إلى إدارة الجودة الشاملة بمعناها الحديث ، وتبني روادها لهاته الفلسفة الإدارية الجديدة والتي وارتبطت بمستويات عالية من التمييز والإبداع في مجالات عدة وعلى راسها المجال الاقتصادي والتنظيمي وكذا الخدماتي ...، ليصبح بذلك علم قائم بذاته له مبادئه ومتطلباته. Our article addressed one of the key pillars of management principles at the moment, which is known as comprehensive quality management after increased awareness of the imperative of ensuring the highest quality rates, especially in the field of services, after the latter became a major focal point for modern management. The importance of our research paper is reflected in the definition of the conceptual framework for comprehensive quality management based on its historical development, in parallel with the development of administrative thought and administrative trends and its early pioneers by adopting this new philosophy and the factors that pave the way for it to become a stand- alone science with its principles and requirements. We have decided to choose the descriptive approach as a scientific approach commensurate with the nature of our study to analyze the practical reality.

الكلمات المفتاحية

الإدارة – ثقافة الجودة - إدارة الجودة الشاملة – الفلسفة الجديدة لإدارة الجودة – التطور التاريخي لإدارة الجودة الشاملة . ; Management - Quality Culture - Overall Quality Management - New Philosophy of Quality Management – The Historical Development of Total Quality Management