الريادة لاقتصاديات الأعمال
Volume 9, Numéro 1, Pages 128-146
2023-01-31

مساهمة التعليم المقاولاتي في تنمية روح المقاولاتية لدى الطلبة -كلية العلوم الاقتصادية بجامعة الشلف نموذجا-

الكاتب : سراج وهيبة . عميش عائشة . بغداوي جميلة .

الملخص

The study aimed to identify the extent to which entrepreneurial education contributes to the development of the entrepreneurial spirit of the university student as a strategic direction for development in societies because of its critical social and economic importance, where we used the questionnaire as a key tool for collecting information and the distribution process was limited to the random sample method of 127 students from the University of Chlef, and the questionnaire was statistically analyzed based on the SPSS V20 program. The most important results we reached is that a positive impact of the different dimensions of entrepreneurial education on the entrepreneurial spirit of the selected sample students .Key Words: Entrepreneurship, entrepreneurial spirit, entrepreneurial education, the student Jel classification Codes: C12, C19, L26, L29, M13 هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة التعليم المقاولاتي في تنمية روح المقاولاتية لدى الطالب الجامعي كتوجه استراتيجي للتنمية في المجتمعات لما له من اهمية بالغة على الصعيدين الاجتماعي والاقتصادي، حيث استخدمنا الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات واقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية مكونة من 127 طالب من جامعة الشلف، وتم تحليل الاستبيان إحصائيا بالاعتماد على برنامج SPSS V20. توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع لكل من التعليم المقاولاتي والروح المقاولاتية وكذا وجود تأثير إيجابي للتعليم المقاولاتي بمختلف أبعاده (المهارات الإدارية، الفنية والشخصية) على الروح المقاولاتية لدى أفراد العينة المختارة. الكلمات المفتاحية: المقاولاتية، روح المقاولاتية، التعليم المقاولاتي، الطالب الجامعي. تصنيف jel: C12, C19, L26, L29, M13

الكلمات المفتاحية

المقاولاتية ; روح المقاولاتية ; التعليم المقاولاتي ; الطالب الجامعي