آفاق علمية
Volume 15, Numéro 1, Pages 701-719
2023-02-16

Syntactic Analysis Of Word Order Between Arabic And English: The Case Of English Foreign Language Students’ Essays At Setif 2 University, Algeria

Authors : Ait Aissa Mouloud . Chami Wahid Hamza Mohamed .

Abstract

The current study is concerned with the analysis of the syntactic structures of English Foreign Language learners’ essays in word order aspects in relationship with their counterpart structures of Arabic language. It aims at providing some arguments about the sources of errors committed by EFL first year student at Setif 2 University, Algeria. The study relied on the case study design with a questionnaire and an observation checklist operated over 15 students and 8 Written Expression teachers respectively. Ultimately the results show that the influence of standard Arabic on learning English is related to some existent differences between syntactical structures in standard Arabic and English, hence the negative transfer and the difficulty of English syntax are the reasons behind learners’ weaknesses in essay writing. On the basis of the results, recommendations are suggested to remedy the existing syntactical deficiencies in the students' essays.تهتم الدراسة الحالية بتحليل التراكيب النحوية لمقالات متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جوانب ترتيب الكلمات مع التركيبات النظيرة للغة العربية. ويهدف هذا البحث إلى تقديم بعض الحجج حول مصادر الأخطاء التي يرتكبها طالب السنة الأولى في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة سطيف 2 ، الجزائر. اعتمدت الدراسة على تصميم دراسة الحالة مع استبيان وقائمة تدقيق للملاحظة مع 15 طالب و 8 مدرسين للتعبير الكتابي على التوالي. تظهر النتائج في نهاية المطاف أن تأثير اللغة العربية الفصحى على تعلم اللغة الإنجليزية مرتبط ببعض الاختلافات الموجودة بين الهياكل النحوية في اللغة العربية واللغة الإنجليزية القياسية ، وبالتالي فإن النقل السلبي وصعوبة بناء الجملة الإنجليزية هي أسباب ضعف المتعلمين في كتابة المقالات. بناءً على النتائج ، تُقترح التوصيات لمعالجة العيوب النحوية الموجودة في مقالات الطلاب.

Keywords

Arabic Syntax ; English Syntax ; Writing Essays ; First Language Interference ; Contrastive Analysis