المجلة الدولية للدراسات الإنسانية
Volume 1, Numéro 2, Pages 66-89
2022-12-01

التربية البيئية...هل هي مدخل لتميز المجتمع المدني العربي في تحقيق التنمية المستدامة ؟ Environmental Education...is It An Entrance To Distinguish Arab Civil Society In Achieving Sustainable Development?

الكاتب : صباح بلقيدوم . حياة مامن .

الملخص

يهدف هذا البحث إلى إبراز ضرورة مساهمة المجتمع المدني العربي في مجال التربية البيئية لتحقيق التنمية المستدامة، فإن كانت هذه الأخيرة ترى في الإنسان الغاية والوسيلة، فإن المجتمع المدني يدعم هذا التوجه من خلال تركيزه على تربية هذا الإنسان تربية بيئية سليمة. وتوصلنا من خلال هذا البحث إلى أن المجتمع العربي يشهد افتقارا للوعي بأهمية مؤسسات المجتمع المدني التي ما زالت التوجهات الخيرية لها الغلبة على نشاطاتها، لذا أصبحت هناك حاجة ملحة إلى ضرورة وجود مجتمع مدني عربي فاعل، قائم بمؤسساته في مجال التربية البيئية لتحقيق التنمية المستدامة، وهذا من خلال التركيز على جانبین أساسیین: جانب الأنشطة التربوية غير النظامية وجانب البرامج التربوية والتدريبية. This research aims to show how Arab civil society contributes to environmental education in order to achieve sustainable development. If the latter sees in human being the purpose and the mean, civil society supports this trend by focusing on educating this human being a healthy environmental education. And we came up through this research that the Arab society is witnessing a lack of awareness of the importance of civil society institutions, which the charitable tendencies still prevail over their activities. therefore, it become an urgent need for the necessity of the existence of an effective Arab civil society, standing by its institutions in the field of environmental education to achieve sustainable development, by focusing on two main aspects: the side of the informal educational activities and the side of educational and training programs

الكلمات المفتاحية

المجتمع المدني العربي، التربية البيئية، التنمية المستدامة. Arab Civil Society, Environmental Education, Sustainable Development