فصل الخطاب
Volume 11, Numéro 4, Pages 255-270
2022-12-30
الكاتب : زعيط فريحة .
يعد النقد الثقافي من أبرز التوجهات النقدية الما بعد حداثية التي لاقت رواجا داخل الساحة النقدية العربية المعاصرة، فبعد سيطرة الأفكار البنيوية على النقد وتقييده بأفكارها المتزمتة وقواعدها الصرامة، جاءت نظرية النقد الثقافي لتفتح النص على مقاربة أكثر عمقا وشمولية، من خلال وضعه في سياقه الاجتماعي والسياسي والثقافي الذي أنتجه، وذلك لاعتبار النص علامة ثقافية وليست جمالية فقط، وكان الغذامي أول ناقد عربي يتبنى مشروع النقد الثقافي، داعيا إلى إعادة قراءة الموروث الشعري العربي وفق قراءة ثقافية، يكشف من خلالها الأنساق الثقافية المترسبة داخله، وهذا ما ستحاول هذه الدراسة البحث فيه، من خلال الخوض في أغوار هذا المصطلح في المدونة النقدية العربية والغوص في مفاهيمه وكشف أهم النظريات المعرفية والفلسفية التي أسهمت في ظهوره وتطوره. Cultural criticism is one of the most prominent postmodern critical trends that have gained popularity within the contemporary Arab monetary scene. And the cultural one that he produced, in order to consider the text a cultural mark and not just an aesthetic one. Al-Ghadami was the first Arab critic to adopt the cultural criticism project, calling for a re-reading of the Arab poetic heritage according to a cultural reading, through which he reveals the cultural patterns deposited within it, and this is what this study will try to research, By delving into the depths of this term in the Arabic Critical Code, diving into its concepts, and revealing the most important cognitive and philosophical theories that contributed to its emergence and development.
كلمات مفتاحية: النقد الثقافي؛الدراسات الثقافية؛التاريخانية الجديدة؛ ما بعد الكولونيالية؛ النقد النسوي؛ عبد الله الغذامي. ; Keywords: Cultural criticism; cultural studies; new historicalism; Post colonialism; feminist criticism; Abdullah Al-Ghadami.
زعيط فريحة
.
لحمر فيصل
.
ص 249-274.
نصيره عماره
.
ص 97-122.
بوزكري نوال
.
قيطون قويدر
.
ص 105-115.