مجلة الإقتصاد الجديد
Volume 14, Numéro 1, Pages 546-563
2023-02-06

أثر الثقافة التنظيمية على الأداء الوظيفي للأفراد بالمؤسسات التربوية: دراسة ميدانية بثانوية هواري بومدين بثنية الحد ولاية تيسمسيلت

الكاتب : زيري رضوان . شنيني عادل .

الملخص

هدفت الدراسة إلى إبراز أثر الثقافة التنظيمية على الأداء الوظيفي للأفراد بالمؤسسات التربوية من خلال دراسة ميدانية بثانوية هواري بومدين بثنية الحد ولاية تيسمسيلت، واستخدام المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة، بالاعتماد على الاستبانة كأداة للدراسة، إذ وزعت على عينة عشوائية شملت أساتذة الثانوية وعمال مهنيين وإداريين قدرت بـ45 استبانة، تم تحليلها باستخدام برنامج SPSS والاستعانة بأدوات إحصائية متعددة لغرض اختبار صحة أو نفي فرضيات الدراسة. وقد أفادت نتائج الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للثقافة التنظيمية من خلال أبعادها (روح الجماعة، الالتزام بتطبيق النصوص القانونية والمشاركة في اتخاذ القرار) على الأداء الوظيفي للعاملين بثانوية هواري بومدين بثنية الحد ولاية تيسمسيلت عند مستوى معنوية (α≤0.05). The objective of the study was to highlight the impact of organizational culture on the functioning of individuals in educational institutions through a field study at Houari Boumediene Secondary School at Theniet el Had, Tissemsilt State and using the analytical descriptive curriculum to achieve the study's objectives, building on identification as a study tool ", distributed to a random sample of secondary professors and professional and administrative workers estimated at 45 questionnaires, Analyzed using SPSS software and using multiple statistical tools for the purpose of testing the validity or negation of the study hypotheses. The results of the study indicated a statistically significant impact of organizational culture through its dimensions (community spirit, obligation to apply legal texts and participation in decision-making) on the functioning of Houari Boumediene Secondary School workers at a moral level (α≤0.05).

الكلمات المفتاحية

الثقافة التنظيمية ; الأداء الوظيفي ; ثانوية هواري بومدين ; ولاية تيسمسيلت