دفاتر السياسة والقانون
Volume 15, Numéro 1, Pages 405-416
2023-01-31

دور وسائل التواصل الاجتماعي والتطبيقات الرقمية في ترقية العلاقات العامة في نظام الإدارة الإلكترونية The Role Of Social Media And Digital Applications In Promoting Public Relations In The Electronic Administration System

الكاتب : مزهود الهاشمي .

الملخص

يعد الاتصال والعلاقات العامة واجهة المنظمات والإدارات كونها عملية لصناعة صورة وسمعة المنظمات داخلياً وخارجياً، وفضلاً عن أساليب الاتصال التقليدية تتيح التكنولوجيا الحديثة أساليب أخرى أقل تكلفة وفعالية في عملية الاتصال المؤسساتي، أهمها التطبيقات الرقيمة للخدمات ووسائط التواصل الاجتماعي بحيث يمكن للإدارة التي تعتمد نظام الرقمنة استغلال هذه الأدوات في عملية اعلام جمهورها بكل مستجداتها وبرامجها الخدماتية والتنموية وإتاحة الفرصة لهم للمشاركة باقتراحاتهم وانشغالاتهم في عملية صنع السياسات العمومية دون تعقيدات إجرائية ولا مماطلة ولا تكلفة. ويهدف هذا البحث إلى معرفة مدى إمكانية مساهمة وسائل التواصل الاجتماعي والتطبيقات الرقمية الحديثة في عملية الاتصال والعلاقات العامة في ظل نظام الإدارة الإلكترونية، من خلال دراسة نظام المشاركة الإلكترونية والاتصال الحديث خاصة وتحليل جوانب عملية العلاقات العامة الرقمية خصوصا في حالة الأزمات كمساهمة منها في إدارتها The communication and public relations are the interface of organizations and administrations as it is a process for making the image and reputation of organizations internally and externally, and in addition to traditional communication methods, modern technology allows other less costly and effective methods of institutional communication, the most important of it, the digital applications for services and social media, so that the administration that adopts the digital system can exploit these tools in the process of informing their public of all their novelties and services and programs and providing them with the opportunity to participate with their suggestions in the public policy-making process without procedural complications, procrastination or cost. This research aims to know the extent to which social media and modern digital applications can contribute to the communication and public relations process under the electronic management system, by studying the electronic participation and modern communication system in particular and analyzing aspects of the digital public relations process, especially in case of crises, as a contribution from it to its management.

الكلمات المفتاحية

الإدارة الإلكترونية ; العلاقات العامة ; الاتصال ; وسائل التواصل الاجتماعي ; التطبيقات الرقمية ; Electronic administration ; Public relations ; Communication ; Social media ; Digital applications