مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 6, Numéro 1, Pages 408-423
2023-01-31

العلاج المعرفي السلوكي وأهم تقنياته في التخفيف من حدة السلوك التنمري

الكاتب : رزقاني عامر . منصوري زواوي .

الملخص

ستهدف الدراسة الحالية إلى تسليط الضوء على العلاج السلوكي المعرفي باعتباره أحد أهم البرامج العلاجية المقترحة لمسايرة مشكلات التنمر و التخفيف من حدته داخل الوسط المدرسي لكونه ذو منظور ثلاثي الأبعاد يجمع بين السلوك و الأفكار و الانفعالات،حيث تم استعراض عدد من التعاريف الخاصة به مع إبراز أهم التقنيات الحديثة في التخفيف من حدة سلوك التنمر وفق هذا المنحى باستعمال ،تأكيد الذات ،حل المشكلة،الاسترخاء،لعب الأدوار،التعزيز و التحكم الذاتي. تكمن أهمية هذه الدراسة في احتوائها على رصيد من المعلومات النظرية الموجهة كمادة علمية إلى كل باحث في مجال العلاج المعرفي السلوكي، فبمجرد التحكم في هذه التقنيات يسهل على المختصين تطبيقها وممارستها ميدانيا. The current study will aim to shed light on cognitive behavioral therapy as one of the most proposed treatment programs to keep pace with the problems of bullying and mitigate its severity within the school environment because it has a three-dimensional perspective That combines Behavior, thoughts and émotions, as a number of its definitions were reviewed, highlighting the Most important techniques Modern méthodes of mitigating bullying Behavior according to This approche using self-affirmation, problem solving, relaxation, rôle-playing, rein forcement and self-control. The importance of This study lies in the fact That It contains a balance of theoretical information directed as a scientific materiel to every researcher in the Field of cognitive-behavioral therapy. Once thèse techniques are controlled, It is easy for specialists to apply and practice theme in the Field.

الكلمات المفتاحية

العلاج المعرفي السلوكي، سلوك التنمر، التقنيات العلاجية ; Cognitive-behavioral therapy; bullying behavior; therapeutic techniques.