مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 6, Numéro 1, Pages 1-17
2023-01-31

Comprehensive Evaluation Of Learners As An Approach To Improve The Outcomes Of E-learning ( A Suggested Proposal)

Authors : Gameel Muhammad . Aziez Samia .

Abstract

Abstract: The study aimed at exploring the conception, principles, types and levels of student comprehensive evaluation and how it can be a means to improving the output of e-learning. The study used the descriptive methodology to reach the targets in question. To gather the required data, a review of literature was administered. The study came to the conclusions as follows; first, student comprehensive evaluation is a diagnostic remedial assessment that covers student cognitive, affective and behavioral aspects as well as the different levels of every aspect; second, , student comprehensive evaluation is not a concluding process, but it is a continuous one that starts before learning and continues with it; third, not only does student comprehensive evaluation aim to investigate the competency of learning process, but to provide a panoramic picture of the student's academic progress and put what he learns into practice as well; fourth, student comprehensive evaluation uses numerous and various tools to estimate the character's different aspects.The study recommended that steps ought to be taken to put into effect the proposal the study suggests to optimize the e-learning output. Keywords: Learner comprehensive evaluation, e-learning. ملخص التقويم الشامل للطلاب كمدخل لتجويد مُخرجات التعليم الإلكتروني (رؤية مقترحة) استهدفت الدراسة الحالية بيان مفهوم التقويم التربوي الشامل، وأسسه، وأنواعه، ومستوياته، وكيف يمكن أن يكون التقويم الشامل للطلاب مدخلا لتجويد مخرجات التعليم الإلكتروني. واستندت الدراسة إلى المنهج الوصفي. واعتمدت في إطار ذلك على الأسلوب الاستقرائي. وتمثلت أداة الدراسة في مسح الأدبيات المتعلقة بموضوع الدراسة. وأسفرت الدراسة عن العديد من النتائج أهمها: أولا-: التقويم الشامل للطلاب عبارة عن نشاط تشخيصي علاجي يتناول جوانب الطالب السلوكية كافة المعرفية، والوجدانية، والمهارية؛ وجميع مستويات السلوك لكل جانب من هذه الجوانب. ثانيا-: التقويم الشامل للطلاب ليس عملية نهائية يختتم بها النشاط التعليمي، وإنما هو عملية بنائية مستمرة تبدأ قبل البدء في النشاط التعليمي، وتستمر معه. ثالثا -: التقويم الشامل لا يستهدف التحقق من مدى كفاءة العملية التربوية فقط، بل يستهدف تقديم صورة متكاملة عن المتعلم إيمانيا، وخلقيا، وعقليا، ووجدانيا، واجتماعيا، وقدرته على توظيف ما تعلمه في المواقف الحياتية. رابعا -: التقويم الشامل للطلاب تقويم متعدد ومتنوع الأدوات. فهو يستعين بمجموعة من البدائل تقيس الأداء الحقيقي للطالب بجانب التحصيل القائم على اختبارات الورقة والقلم. وفي ضوء ما أسفرت عنه الدراسة من نتائج، توصي الدراسة المعنيين بالتعليم الإلكتروني في الإفادة من التصور الذي اقترحته الدراسة بشأن التقويم الشامل للطلاب لتجويد مخرجات التعليم الإلكتروني، والارتقاء به نحو الأفق المنشود. الكلمات المفتاحية: التقويم الشامل للطلاب، التعليم الإلكتروني.

Keywords

Learner comprehensive evaluation, e-learning.