معارف
Volume 17, Numéro 2, Pages 1112-1131
2022-12-31

الصعوبات الأكاديمية لدى الطالب الجامعي في ظل نظام (ل- م- د) في ضوء بعض المتغيرات دراسة ميدانية على طلبة الماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية

الكاتب : بن حامد لخضر .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الصعوبات الأكاديمية لدى طلبة الماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية بجامعة البويرة. كما هدفت إلى الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة في ضوء متغيرات الدراسة. تم تصميم استبيان يضم 42 فقرة، تم تطبيقه على عينة عشوائية مكونة من 60 طالبا وطالبة . وقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية : 1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الصعوبات الأكاديمية لدى طلبة الماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية تعزى لمتغير الجنس . 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الصعوبات الأكاديمية لدى طلبة الماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية تعزى لمتغير المستوى الدراسي . 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الصعوبات الأكاديمية لدى طلبة الماستر بقسم علم النفس وعلوم التربية تعزى لمتغير الوضع الوظيفي . الكلمات المفتاحية : الصعوبات الأكاديمية – الطالب الجامعي –نظام (ل-م-د) Abstract: This study aimed to identify the academic difficulties of master students in the Department of Psychology and Education Sciences at the University of Bouira. It also aimed to reveal the statistically significant differences between the average responses of the sample members in the light of the study variables.The researcher designed a questionnaire consisting of 42 phrases it was applied to a random sample of 60 male and female students. The study reached the following results: 1- There are no statistically significant differences in the degree of academic difficulties among master’s students in the Department of Psychology and Education Sciences according to the gender variable 2- There are no statistically significant differences in the degree of academic difficulties among master’s students in the Department of Psychology and Education Sciences according to the level variable 3- There are no statistically significant differences in the degree of academic difficulties among master’s students in the Department of Psychology and Education Sciences according to the job status variable Keywords: academic difficulties – university student -(LMD ) system

الكلمات المفتاحية

الصعوبات الأكاديمية – الطالب الجامعي –نظام (ل-م-د)