المعيار
Volume 13, Numéro 2, Pages 888-902
2023-01-19
الكاتب : بهلول حليمة . تيغليت صلاح الدين .
هدفت هذه الدراسة إلى تصميم اختبار لتشخيص صعوبة تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الطور الثاني من التّعليم الابتدائي بالاعتماد على المنهج الوصفي، تكوّنت عينة الدراسة من 78 تلميذ وتلميذة، ينتمون إلى مدرسة ذيب أحمد التّابعة لمقاطعة عين ولمان 9 خلال الموسم الدراسي 2018/2019م، كما مكنت الدراسة من ضبط مفردات الاختبار وحساب شروطه السيكومترية من صدق وثبات، فبيّنت النّتائج المتحصل عليها درجة موثوقية عالية للاختبار تسمح باعتماده كأداة لتشخيص صعوبات تعلم الرياضيات لدى تلاميذ الطور الثاني من التّعليم الابتدائي. This study aimed to design a test to diagnose the difficulty of learning mathematics among students ofthe secondstage of primary education,based on the descriptive approach. The study sample consisted of 78 students, belonging to Dheeb Ahmed school of Ain Oulmen district, during the 2018/2019 academic year.The study also enabled the control of the test vocabulary and the calculation of its psychometric conditions of validity and reliability. The results obtained showed a high degree of reliability for selection that allows it to be adopted as a tool for diagnosing mathematics learning difficulties for students in the second stage of primary education.
الاختبار التشخيصي ; محكي المرجع ; صعوبة تعلم الرياضيات
كزواي عطاءالله
.
ص 279-295.
بهرام أمينة
.
شريفي علي
.
ص 363-380.