مجلة نماء للإقتصاد والتجارة
Volume 6, Numéro 2, Pages 111-129
2022-12-31

القدرات التسويقية وأثرها على الأداء التنظيمي: دراسة استطلاعية بالمؤسسة الصحية ماسينيسا بقسنطينة

الكاتب : بولصباع محمود .

الملخص

الملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين القدرات التسويقية والأداء التنظيمي في المؤسسة الصحية ماسينيسا بمدينة قسنطينة. واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي السببي، وتم اختيار عينة الدراسة من العاملين بالمؤسسة بواقع 38 فردا. واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات ، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود علاقة ارتباط إيجابية بين القدرات التسويقية والأداء التنظيمي عند مستوى المعنوية .(α ≤.05) وجود علاقة ارتباط ايجابية بين قدرات بحوث التسويق، قدرات الترويج، قدرات التوزيع، قدرات تطوير الخدمات والأداء التنظيمي بالمؤسسة الصحية ماسينيسا بقسنطينة. عدم وجود علاقة تأثير بين القدرات التسويقية والأداء التنظيمي. عدم وجود علاقة تأثير بين قدرات بحوث التسويق قدرات التخطيط قدرات الترويج القدرات التسعيرية قدرات تطوير الخدمات والأداء التنظيمي بالمؤسسة الصحية. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات المبحوثين حول علاقة القدرات التسويقية بالأداء التنظيمي لدى المؤسسة الصحية ماسينيسا تعزى لمتغيرات الجنس، العمر، الوظيفة والخبرة. الكلمات المفتاحية: القدرات التسويقية، الأداء التنظيمي. تصنيف JEL : M31، M19 Abstract The study aimed to identify the relationship between marketing capabilities and organizational performance in the Masinissa Health Institution in Constantine. The researcher used the descriptive analytical and causal method, and the study sample was selected from the employees of the institution, amounting to 38 individuals. The questionnaire was used to collect data, after conducting the statistical analysis, the study reached the following results: There is a positive correlation between marketing capabilities and organizational performance at the level of (α ≤ .05).There is a positive statistically significant correlation between marketing research capabilities, promotion capabilities, distribution capabilities, service development capabilities and organizational performance. There is no statistically significant impact relationship between marketing capabilities and organizational performance. There is no statistically significant impact relationship between marketing research capabilities, planning capabilities, promotion capabilities, pricing capabilities, service development capabilities and organizational performance in the health institution. There are no statistically significant differences between the averages of the respondents' answers about the relationship of marketing capabilities with organizational performance at the Masinissa Health Institution due to the variables of gender, age, job and experience. Keywords: marketing capabilities, organizational performance. Jel Classification Codes:M31 M19

الكلمات المفتاحية

marketing capabilities, organizational performance ; القدرات التسويقية، الأداء التنظيمي.