رفوف
Volume 11, Numéro 1, Pages 659-687
2023-01-22

صعوبات التّعلّم في مادّة الرّياضيات لدى تلاميذ التّعليم المتوسّط - دراسة ميدانية - Learning Difficulties In Mathematics For Middle School Learners - A Field Study-

الكاتب : قرادي محمّد .

الملخص

الملخّص: هدفت الدّراسة التّعرّف على صعوبات التّعلّم في مادّة الرّياضيات والتّلاميذ ذوي صعوبات التّعلّم، والكشف عن العوامل المسبّبة لهذه الصّعوبات من أجل اتّخاذ الإجراءات الوقائية الممكنة، وإيجاد حلول لمعالجة هذه الصّعوبات. استهدفت الدّراسة تلاميذ مرحلة التّعليم المتوسّط، وطبّقت على عيّنة بلغ حجمها (90) تلميذا وتلميذة من مستوى السّنة الثّانية. بولاية كلّ من المدية والبويرة والأغواط. للسّنة الدّراسية 2021 2022/طبّق عليهم "مقياس صعوبات التّعلّم". وخلُصت الدّراسة إلى إثبات الفرضيات القائلة بوجود صعوبات تعلّم أكاديمية وصعوبات تعلّم سلوكيّة وصعوبات تعلّم إدراكية حركيّة في مادّة الرياضيات لدى تلاميذ مرحلة التّعليم المتوسّط. وأوصى الباحث بمحاولة الإكثار من ربط موضوعات الرّياضيات بالحياة العملية للتخّلص من الشّعور بجفاف هذه الموضوعات وذلك بضرب أمثلة عملية من بيئة وحياة التّلميذ، والإكثار من الأمثلة المشروحة من حيث أفكارها ومستوى صعوبتها. كلمات مفتاحية: صعوبات التّعلّم، الرّياضيات، ذوو صعوبات التّعلّم، صعوبات أكاديمية، صعوبات سلوكية، صعوبات إدراكية حركية. Abstract :The present study aimed at discerning learning difficulties at Math science and learners with such difficulties, unveiling the factors causing such difficulties in order to take all necessary procedures to find solutions preventing such difficulties The study targeted Middle school learners and the sample consisted of (90) second-year-level learners, from Medea, Bouira and Laghouat, during the 2021/2022 school year, "the Learning Difficulties Scale" was applied to them. The parameter of learning difficulties has been applied and the study resulted in confirming the hypotheses claiming the existence of: academic learning difficulties, behavioral learning difficulties and cognitive motor learning difficulties in Math’ subject for middle school learners. The researcher recommended at the end that educators should relate Math subjects to learners’ daily lives to avoid boredom and stress, and this can be done through giving more examples from learners’ actual environments. Keywords: learning difficulties, Mathematics, those with learning difficulties, academic difficulties, behavioral difficulties, cognitive motor difficulties.

الكلمات المفتاحية

صعوبات التّعلّم، الرّياضيات، ذوو صعوبات التّعلّم، صعوبات أكاديمية، صعوبات سلوكية، صعوبات إدراكية حركية ; learning difficulties, Mathematics, those with learning difficulties, academic difficulties, behavioral difficulties, cognitive motor difficulties.