Revue de Recherches et Etudes Scientifiques
Volume 17, Numéro 1, Pages 547-563
2023-01-22

تصور تلاميذ الطور الثانوي لمعوقات التفكير الابتكاري المرتبطة بالمدرسة -دراسة ميدانية على بعض ثانويات ولاية المدية-

الكاتب : اوباجي محمد .

الملخص

ملخص: حاول الباحث من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على معوقات التفكير الابتكاري المرتبطة بالمدرسة (المعلم، المنهاج ،نظام التعليم و الإدارة المدرسية)في التعليم الثانوي مستعينا في ذلك بتصور أحد محاور العملية التعليمية و أكثر الأفراد قدرة على فهم وتشخيص معوقات التفكير الابتكاري وهم التلاميذ مما جعل الباحث يأخذ تصورهم في قياس وترتيب أكثر المعوقات المتعلقة بالمدرسة تعطيلا لنمو التفكير داخل التعليم الثانوي بشعبه المختلفة(أدبي،علمي، تقني). كما توصلت الدراسة إلى يوجد فروق دالة بين تخصص التلاميذ التعليم الثانوي في تصور معوقات التفكير الإبتكاري المتعلقة بالمعلم جاءت لصالح تخصص الأدبي،كذلك يوجد فروق دالة بين تخصص تلاميذ التعليم الثانوي في تصور معوقات التفكير الابتكاري الخاصة بالمنهج لصالح التخصص التقني، أما المعوقات التي تتعلق بالإدارة المدرسية فقد جاءت لصالح تخصص العلمي . الكلمات مفتاحيه: معوقات التفكير الابتكاري، تلاميذ الطور الثانوي ، المعلم ،المناهج، الإدارة المدرسية. Abstract: Through this study, the researcher tried to shed light on the obstacles to innovative thinking associated with the school (the teacher, the curriculum, the education system and the school administration) in secondary education, with the help of visualizing one of the axes of the educational process and the most individuals who are able to understand and diagnose the obstacles to innovative thinking, the students, which made The researcher takes their perception in measuring and arranging the most obstacles related to the school that hinder the growth of thinking within secondary education with its different divisions (literary, scientific and technical) The study also found that there are significant differences between the specialization of secondary education students in the perception of obstacles to innovative thinking related to the teacher came in favor of the literary specialization, as well as there are significant differences between the specialization of secondary education students in the perception of obstacles to innovative thinking related to the curriculum in favor of the technical specialization, while the obstacles related to school administration It came in favor of the scientific specialization. Keywords: Obstacles to innovative thinking, secondary stage students, teacher, curricula, school administration.

الكلمات المفتاحية

التفكير الابتكاري ; تلاميذ ; المعلم ; المنهاج ; الادارة المدرسية ; معيقات