مجلة القبس للدراسات النفسية والإجتماعية
Volume 5, Numéro 1, Pages 60-72
2023-01-17

مؤشرات ضمان جودة مؤسسات التعليم العالي في بعض دول العالم

الكاتب : بوجنانة أحلام . كعواش رؤوف .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على أهم مؤشرات ضمان جودة مؤسسات التعليم العالي.فقد أصبح موضوع ضمانالجودةمن أهم المواضيع التي يتم تداولها في الجامعات ومراكز البحوث من أجل مجابهة مختلف التحديات التي تواجهها عديد من الدول لاسيما منها الجزائر، والتي تعرف تدني جودة المخرجات التعليمية وعدم مواءمتها لحاجات سوق العمل، في عصر العولمة، وفي ظل اشتداد المنافسة على الصعيد العالمي.ولهدا فقد أصبح لزاما على الوزارة المعنية وبالتنسيق مع مختلف الشركاءالسعي بجدية نحو النهوض بكفاءة التعليم وجودته.تحاول هده الورقة العلمية تقديم مفهوم ضمان الجودة في التعليم العالي وأهم مؤشرات قياسها في مجموعة من دول العالم. بالاضافة الى التعرض الى أهم تحديات تطبيقها في الجامعة الجزائرية. This research paper aims to shed light on the most important indicators of quality assurance in higher education institutions. The issue of quality assurance has become one of the most important topics that are discussed in universities and research centers in order to confront the various challenges faced by many countries, especially Algeria, which is known for the low quality of educational outputs and their inconsistency with the needs of the labor market, in the era of globalization, and in light of the intensification of competition for global level. For this reason, it has become imperative for the concerned ministry, in coordination with various partners, to seriously strive towards improving the efficiency and quality of education. This scientific paper attempts to present the concept of quality assurance in higher education and the most important indicators for measuring it in a group of countries around the world. In addition to exposure to the most important challenges of its application in the Algerian University.

الكلمات المفتاحية

ضمان الجودة؛ مؤسسات التعليم العالي؛ مؤشرات الجودة، تحديات. quality assurance; Institutions of higher education; Quality indicators, challenges.