مجلة المقدمة للدراسات الانسانية و الاجتماعية
Volume 7, Numéro 2, Pages 325-342
2022-12-31

تجليّات صورة الثورة الجزائرية في مصادر الأدب الشعبي الثوري (الشعر الشعبي الملحون والشعر الحر نموذجا)

الكاتب : خيري الرزقي .

الملخص

ملخص: يتناول المقال صورة الثورة الجزائرية من خلال مصادر الأدب الشعبي الجزائري الثوري وبالتركيز على جانب الشعر الشعبي الملحون الذي قيل فيها في مختلف أنحاء الوطن ،وقد دارت محطاته حول نقاط رئيسية مثل علاقة الأدب الشعبي بالثورة وعلاقة الشعر الشعبي الملحون بها أيضا ومجمل المجالات التي اهتم بها الشعر الشعبي الملحون والخاص بتاريخ الثورة ، كما يطرح المقال إشكالية بحثية رئيسية وهي : ما هي الصورة التي رسمت عن الثورة في الأدب الشعبي وكيف استطاع أن يساهم في تدوين تاريخها ، ويهدف المقال الى توجيه أنظار الباحثين الأكاديميين الى الرصيد التاريخي الخاص بالثورة والموجود في تلك الأشعار التي تغنّت بها والتي يمكن من خلالها إنتاجه من جديد كمادة علمية بعد عملية التمحيص والمقارنة وإخضاعها للمنهج الشفوي ، وقد اعتمدت على المنهج التحليلي النقدي في عملية معالجة محتوى المقال نظرا لطبيعة الموضوع . كلمات مفتاحية: ثورة؛ مصادر؛ أدب شعبي؛ صورة. Abstract The article deals with the image of the Algerian revolution through the sources of the Algerian revolutionary folk literature and by focusing on the side of the salted folk poetry that was said in various parts of the country, and its stations revolved around key points such as the relationship of popular literature with the revolution and the relationship of popular poetry with it as well and the overall areas in which popular poetry was concerned Al-Malhoun and the history of the revolution, the article also raises a major research problem, which is: What is the picture that was painted about the revolution in popular literature and how it was able to contribute to the codification of its history, and the article aims to draw the attention of academic researchers to the historical balance of the revolution and found in those poems that it sang about Through which it can be produced again as a scientific material after the process of scrutiny and comparison and subjected to the oral method, and has relied on the critical analytical method in the process of processing the content of the article due to the nature of the subject. Keywords: Revolution; Sources; Popular literature; Picture.

الكلمات المفتاحية

ثورة ; مصادر ; أدب شعبي ; صورة