مجلة المقدمة للدراسات الانسانية و الاجتماعية
Volume 7, Numéro 2, Pages 37-54
2022-12-31

أراء الأساتذة الجامعيين في معوقات تنمية المورد البشري بالجامعة الجزائرية

الكاتب : لبيض ليندة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على المعوقات التنظيمية والاجتماعية التي تعترض عمل المورد البشري في الجامعة الجزائرية، والكشف عن الأسباب الحقيقية التي تؤثر في ضمان جودة التعليم العالي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، و التوصل لمقترحات وتوصيات لمساعدة المسؤولين على الجامعة الجزائرية على اتخاذ القرارات المناسبة. مستخدمين المنهج الوصفي التحليلي بتطبيق استبيان ضم 38 سؤالا مقسما على أربعة محاور. وبعد عمليتي التحليل والتفسير الكمي والكيفي بيّنت نتائج الدراسة أنّ جودة التعليم العالي لا تتحقق إلا بتوفير الظروف المهنية والتنظيمية الإيجابية التي تدفع المورد البشري للإبداع والابتكار، بعيدا عن مشكلات الحياة المادية والاجتماعية، والتي تنقص من طاقة الأساتذة وتعيد توجيه اهتماماتهم إلى مسار آخر.. Abstract: This study aims to identify the organizational and social obstacles that hinder the work of the human resource in the Algerian university, and to reveal the real reasons that affect the quality assurance of higher education from the point of view of the faculty members, and to reach suggestions and recommendations to help the officials of the Algerian university to take appropriate . Using the descriptive analytical method, by applying a questionnaire that included 38 questions, which was distributed electronically, divided into four axes, after the quantitative and qualitative analysis and interpretation, the results of the study showed that the quality of higher education can only be achieved by providing positive professional and organizational conditions that push the human resource for creativity and innovation, away from the problems of material and social life, which reduce the professors’ energy and redirect their interests to another path.

الكلمات المفتاحية

معوقات؛ مورد البشري؛ تنمية المورد البشري؛ جامعة.