مجلة الذخيرة للبحوث والدراسات الإسلامية
Volume 6, Numéro 2, Pages 192-212
2022-12-31

الهندسة المنهاجية والسبل الديداكتيكية لتدريس الفقه

الكاتب : مرو محمد .

الملخص

ملخص الفقه استنباط وتنزيل، ولذلك ينبغي أن يتوجه التدريس إلى تمليك الطالب القدرة المنهجية على استنباط الحكم بقواعده وضوابطه فهما وتنزيلا. ولذلك يسعى هذا البحث إلى الإجابة عن الإشكالية التالية؛ وهي: لماذا لا تخرج الجامعات اليوم –في الغالب- طلبة متمكنين من الصناعة الفقهية؟ أو لماذا لا يمتلكون القدرة على فهم مسالك تحصيل الأحكام الشرعية، وإنما غاية ما يحصلونه تكرار مجموعة من أحكام بعض الفروع الفقهية؟ وهو ما يجعل أهميته تكمن في بيان الهندسة المنهاجية والسبل الديداكتيكية الكفيلة بتمليك الطالب القدرة المنهجية على فهم مسالك الاستنباط والتنزيل. ومن الأهداف التي أقصدها: بيان أثر تكامل بعض العلوم والقدر اللازم منها لتمليك القدرة المنهجية على الاستنباط والتنزيل و الإسهام في الارتقاء بتدريس الفقه، وذلك باقتراح هندسة منهاجية وسبل ديداكتيكية كفيلة بتدريس الفقه لتحقيق وظيفته. وقد اعتمدت في ذلك المنهج التحليلي بالانطلاق من عناصر متناثرة، وتحليلها ودراستها؛ لتحصيل الهندسة المنهاجية والسبل الديداكتيكية لتدريس الفقه. وذلك من خلال مبحثين: الأول: أدوات تحقيق وظيفتي الفقه الاستنباطية والتنزيلية. والثاني: الهندسة المنهاجية والسبل الديداكتيكية لتدريس الفقه. وقد خلص البحث إلى أن تدريس الفقه المحقق لمقصد التمكن من القدرة المنهجية والتنزيلية؛ لازم عن إدراك العلاقة الوثيقة بين الفقه وأصوله، مع اعتماد هندسة منهاجية تتيح البدء بتدريس اللغة العربية، ثم علوم القرآن وعلوم الحديث؛ ليتمكن الطالب من علوم اللسان وما يتحصل به الفهم السديد عن الله ورسوله. وبعد تمكينه من مبادئ علوم أصول الفقه؛ يُدرَّس مقرونا بالفقه؛ لأنه مجال توظيف قواعده ومناهجه، وهو ما يجعله يرتقي بمهارتي الاستنباط والتنزيل، وكذا اعتماد مقاربة ديداكتيكية؛ تهتدي بالأهداف المراد تحقيقها، وتنبني على حسن التشخيص، وإحكام التخطيط الكلي والجزئي، واعتماد البناء المنطلق من مدخل إشكالي مركب، ومجانبة الإلقاء والتلقين. والحرص على التقويم بالنسق؛ المتجه إلى قياس تحقق الأهداف، ومدى تمكن الطالب من وظيفة العلم، مع استثمار نتائج التقويم في الارتقاء بالممارسة الديداكتيكية تخطيطا وتدبيرا وتقويما. Abstract Jurisprudence englobes both deduction and implementation, and therefore teaching should concentrate on providing the student with the methodological ability to derive the judgment with its rules, to understand it and to implement it. Therefore, this research seeks to answer the following problem; Which is why are universities not, mostly, graduating qualified students in jurisprudential industry? or why do not university graduates possess the capacity to understand courses/pathways meant for attainment of religious rulings instead of a mere rehearsal and repetition of a set of provisions related to juristic branches? which states the significance of the research because it shows the curricular engineering and the didactic methods necessary to empower students, religious scholars, with the methodological ability to understand pathways of elicitation and implementation? And among the objectives of the research is to show the effect of the integration of some sciences and the required level of this integration needed to possess the methodological ability for elicitation and implementation, which will contribute in enhancing jurisprudence teaching through proposing a curricular engineering and the methods tailored to teach jurisprudence and fulfilling its function. In this regard, I adopt the analytical method. It started by looking into and analyzing dispersed and different elements for the purpose of constructing a curricular engineering and adopting methods to teach jurisprudence through two axes: the first is to achieve the functions of elicitation and implementation and the second is the curricular engineering and the methodological methods to teach jurisprudence. Consequently, the results of the research show firstly that teaching jurisprudence, meant for obtaining both the methodological and implementation-related abilities, requires being aware of the close relation between jurisprudence and its principles. And secondly, there is a need to adopt a curricular engineering that offers teaching Arabic language, then sciences of the Quran and sciences of Hadith, the prophet traditions so that students are empowered with the linguistic abilities for solid understanding about Allah and the prophet (religion). As well, students should be qualified in the principles of jurisprudence along with jurisprudence to be able apply their rules and methodologies together will ensure proper elicitation and implementation. Third, the importance of adopting a didactic approach driven by the desired goals, a good diagnosis, macro and micro planning, and based on problem solving activities rather than recitation and memorization. And finally, the necessity to adopt a comprehensive assessment intended for measuring whether the desired goals have been achieved and whether the students' skills and abilities have been developed. The results of the assessment should also be used to improve the didactic methods at the level of planning, management and diagnosis.

الكلمات المفتاحية

التكامل ; وظيفية العلم ; القدرة المنهجية ; الهندسة المنهاجية