تمثلات
Volume 7, Numéro 1, Pages 81-100
2023-01-08

الدراسات البينية في التراث العربي (رسالة الاسم والمسمّى للبطليوسي أنموذجا).

الكاتب : ليتيمي مراد .

الملخص

شكّل البحث في العلامات اللغويّة وغير اللغويّة اهتماما بالغا لدى فلاسفة العرب، ويظهر ذلك من خلال بحثهم في العلامات والدلالات التي تحيل عليها، وربط كلّ ذلك بالسياقات اللّغوية وغير اللّغوية ودورها في توجيه فهم العلامة، ممّا يُحيل على وجود إرهاصات جليّة للدراسات البينية التي تستثمر قواعد وآليات منهجية لحقول معرفيّة شتّى كالدرس اللّساني والسيميائي، وتعدّ مقالة الاسم والمسمى لابن السِّيد البَطَلْيوسي من الأبحاث الرائدة في هذا المجال، والتي تنم عن رؤية عميقة مؤسَّسة على فلسفة وقاعدة علمية متينة، تعتمد إرثا معرفيّا متنوعا تتجاذبه تخصصات مختلفة منها اللّساني والسيميائي والفلسفي، وهي رسالة تبحث في العلاقة بين الاسم والمسمى والعلاقة بين الدال وما يحيل إليه، وقد جاءت في أبواب كما يلي: الباب الأول: في تبيين كيف يكون الاسم غير المسمَّى. الباب الثاني: في تبيين كيف يصحّ أن يقال: إن الاسم هو المسمَّى. الباب الثالث: في تبيين كيف يكون المسمى بمعنى الاسم الذي هو التسمية. الباب الرابع: في تبيين كيف يكون الشيء الواحد مسمَّى من جهة وتسمية من جهة أخرى. وانتهى في بحث المسألة إلى أن الاسم والمسمّى والتسمية مفاهيم غير مترادفة، قد تتداخل دلالياً بضرب من التأويل، لذلك سيحاول هذا البحث المتواضع، طرح مجموعة من الإشكاليات من قبيل: كيف فهمت العرب العلامة؟ وكيف ربطت بين الدال والمدلول على ضوء المباحث المختلفة: لسانيّة، سيمائية، فلسفيّة؟ وما الخلفيات المعرفيّة التي وجّهت هذا النمط من التفكير؟ Research into linguistic and non-linguistic signs has been of great interest to Arab philosophers. This was demonstrated through their research in the signs and significances they refer to, and linking all this to linguistic and non-linguistic contexts, as well as their role in guiding the understanding of the sign, suggesting that there are clear indications of interdisciplinary studies that invest systematic rules and mechanisms of various fields of knowledge such as the linguistic and semiotic lesson. The article“Ism wa Mosamma”(Noun and Referent)by Ibn al-Said al-Baṭalyousi is a pioneering research in this field, which is a deep vision founded on a solid philosophy and scientific base. It adopts a diverse cognitive heritage attracted by different disciplines, including linguistic, semiotic, and philosophical. It is a letter that examines the relationship between the noun and the referent, and the relationship between the signifier and the signified. It came according to the following sections: Section one: Explaining how the noun is different from the referent. Section two: Explaining when to say that the noun is the referent. Section three: Explaining how the referent under the meaning of the noun is the naming. Section four: Explaining how an object is a referent on the one hand and a naming on the other. It has been concluded that the noun, the referent, and the naming are not synonymous concepts, which may overlap semantically. Thus, this humble research will attempt to raise a range of problems, such as: How did Arabs understand the sign? How did Arabs link the signifier with the signified in the light of various themes: linguistics, semiotics, philosophy? What cognitive backgrounds were guiding this type of thinking?

الكلمات المفتاحية

الدراسات البينية، الاسم، المسمّى، الفلسفة، اللسانيات. ; interdisciplinary studies, noun, referent, philosophy, linguistics