جسور المعرفة
Volume 8, Numéro 4, Pages 363-376
2022-12-28

شعرية أسلوب التناص وحمولته الدينية الثقافية في منامات محمد ابن محرز الوهراني

الكاتب : جرموم مصطفى . بن عائشة حسين .

الملخص

يهدف هذا البحث لمعرفة شعرية وجماليات التناص الثقافي والديني في منامات محمد ابن محرز الوهراني، وقد خلص إلى جملة من النتائج، إذ قد تشكلت ظاهرة التناص عنده في ثلاث آليات: استدعاء النصوص المقدسة- القرآن أو الحديث-، أو الآثار الأدبية؛ التي استعار منها لفظة أو جملة حتى يتم استدعاء تلك الحمولة الثقافية؛ و الإشارة إلى أسماء شخصيات دينية وسياسية وتاريخية للفصل في الخصومات أو إيقادها، واستحضار شخصيات من عالم الغيب كالجن والملائكة وتوظيفها في أحداث عجائبية وذلك قصد دمجها بعالم الميتافيزيقيا. الكلمات المفتاحية: المنامات التناص الثقافة ابن محرز الوهراني الشعرية Abstract: This research aims to know the poetics and aesthetics of cultural and religious intertextuality in the dreams of Muhammad Ibn Mahrez al-Wahrani, and he concluded a number of results, since the phenomenon of intertextuality was formed in him in three mechanisms: the invocation of the sacred texts - the Koran or the hadith -, or literary monuments; from which he borrowed a word or phrase to invoke this cultural charge; Referring to the names of religious, political and historical personalities to settle disputes or trigger them, and invoking personalities of the invisible world such as jinns and angels, and employing them in miraculous events, in order to integrate them into the world of metaphysics. Keywords: Intertextuality of cultural intertextuality Ibn Mahrez Al-Orani poetic

الكلمات المفتاحية

Intertextuality of cultural intertextuality Ibn Mahrez Al-Orani poetic ; الكلمات المفتاحية: المنامات التناص الثقافة ابن محرز الوهراني الشعرية