جسور المعرفة
Volume 8, Numéro 4, Pages 176-188
2022-12-28

التعليم في الكتاتيب بالمناطق الصحراوية خلال الفترة الاستعمارية – منطقة تاغيت أنموذجا-

الكاتب : نغلي ابراهيم . حدبي بن حليمة .

الملخص

ارتبطت حركية التعليم بالجزائر منذ القدم بتعليم اللغة العربية وحفظ القرآن الكريم في الكتاتيب و المدارس والزوايا، والمعروف أنّ النظام التعليمي جزء من البناء الاجتماعي، يتفاعل معه متأثرا به ومؤثرا فيه، ويدور حول الأهداف المشتركة للمجتمع، ولذا فإن المناهج التعليمية لا تقوم في فراغ، وإنما تتشكل وتتماثل مع الثقافة التي تعيش فيها، والنظم الاجتماعية والدينية والسياسية التي تسود المجتمع، تهدف هذه المداخلة إلى التعريف بواقع التعليم في المناطق الصحراوية، خصوصا منطقة تاغيت بولاية بشار خلال الفترة الاستعمارية، وكذا التطرق إلى أهمية الكتاتيب والمدارس القرآنية ودورها في تعليم الأطفال، وإعداد الفرد والمجتمع، والمحافظة على وحدته وتعزيز الهوية الوطنية، ومن هذا المنطلق سنحاول الإجابة على الإشكالية التالية: ما هي طبيعة التعليم في المناطق الصحراوية خاصة منطقة تاغيت بولاية بشار، و ما هي الأماكن التي كانت تمارس فيها التعليم، وما هو تصميمها وتمويلها ومناهجها و دورها خلال الفترة الاستعمارية ؟. Abstract The movement of education in Algeria has been associated since ancient times with the teaching of the Arabic language and the memorization of the Holy Quran in schools and Zawiyas. it is known that the educational system is part of the social structure, interacting with it influenced and influencing it, and revolves around the common goals of society, and therefore the educational curricula do not exist in a vacuum, but are formed and similar to the culture in which they live, and the social, religious and political systems that prevail in society. This intervention aims to introduce the reality of education in the desert areas, especially the region of Taghit in the wilaya of Bachar during the colonial period, as well as addressing the importance of Qur'anic kataatiiband schools and their role in educating children, preparing the individual and society, preserving his unity and promoting national identity.From this point of view, we will try to answer the following problem: What is the nature of education in the desert areas, especially the Taghit area of Bachar, and what are the places where education was practiced, and what was its design, funding, curricula and role during the colonial period?

الكلمات المفتاحية

تعليم. ; صحراء. قصر.بشار