مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 14, Numéro 5, Pages 565-590
2022-12-31

الحماية الجزائية للمستهلك من الاشتهار المضلل دراسة مقارنة -فقهية قانونييه- Criminal Protection For The Consumer From Misleading Fame A Comparative Study - Legal Jurisprudence

الكاتب : بن دشاش زهير . صحراوي فريد .

الملخص

تطورت التجارة والخدمات الالكترونية تطورا رهيبا، مما زاد الضّغط على المستهلك، من خلال تلقّيه لزخم إشهاري وإعلاني، لجذبه وإغوائه من أجل التعاقد معه، عبر كل ما أتيح من وسائل ووسائط الكترونية حيث أصبح الإشهار اليوم عاملا رئيسيا في عملية التسويق، ووسيلة ناجعة للترويج، كما أنها تعبر عن إحساس فني رفيع وإبداع في الإخراج وقدرة على الإقناع، إلا أنها غدت أيضا وسيلة للكذب والتضليل، والغش والخداع مما أثر سلبا على نظام المنافسة الحرّة وحق المستهلك في المعلومة النّزيهة والصّحيحة حول الخدمة أو السّلعة، الأمر الذي دفع بالمشرع الجزائري إلى حضر هذه الصورة السلبية من الإشهار ورتّب عليه جزاءات لردع مرتكب هذه المخالفة. كما أن الشريعة الإسلامية السّمحة في أحكامها ومقاصدها قد شملت، ما يحقق مصالح الفرد والمجتمع ونظّم الفقه الإسلامي ضوابط وقواعد التّوسط والاعتدال في الاستهلاك وحمى المستهلك بالدّعوة إلى السّلوك الاقتصادي الرّشيد، بدوافع عقدية وإيمانية، في الشّطرين، الذّاتي والتّنفيذي للسّلطة الممثّل في نظام الحسبة. وتهدف الدراسة إلى الوقوف على التدابير الجزائية في التشريع الجزائر في حماية المستهلك مقارنة بالفقه الإسلامي، من خلال الإجابة على التساؤل المطروح حول مدى نجاح المشرع الجزائري في حماية المستهلك جزائيا، مقارنة بالتشريع الإسلامي. وخلصت الدّراسة إلى أن المشرع الجزائري، قد وُفّق إلى حد بعيد، في حماية المستهلك جزائيا، من خلال تدرج قانوني مواكب لكل التطورات حتى التجارة الالكترونية، كما أبرزت الدراسة أهمية الحسبة في الحماية الجزائية للمستهلك، من الغش والخداع واستغلال المستهلكين، بما يحقق المصلحتين العامة والخاصة في الآجل والعاجل. Summary Nowadays, The Electronic commerce and online services (E-commerce,E-service) are so developed in one hand but in other hand the customer received an undesirable massive ads by several means which aiming to seduce him to make deals with it . For example: a commercial or an advertisement (ad) plays an important role in marketing as an artistic expression for convincing as well as a deceiving and distracting way of commerce which affects negatively on the real good trade which based on trust and honesty about any advertised product, and to give a consumer his right for a correct and a real image about it. So the Algerian legislator take a step to prevent all the undesirable images in ads may an Algerian face while using the net and punish the doers of such penalties . Also our Islamic religion puts all the laws and detailed codes about a honest and true commerce as well as for a moderate and economical consumption for the profit of the individual or for the whole society known as the Hisba doctrine to promote what is good and prevent what is bad . The study aims to show all the actions that the Algerian legislator has been taking in parallel with our Islamic believes to protect the consumer and prevent the deceiver. And answering all the questions about how and what should be done for such actions, comparably with the Islamic legislation. The study concluded that the Algerian legislator has been succeded in his mission to protect the consumer legally and be updated even with the new electronic commerce. Also show the importance of Hisba doctrine in protecting the Algerian consumer from deceiving ,fraud and be exploited . The result is that make a good profit for individuals as well as for the public sooner or later .

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التجارة الالكترونية، المستهلك الالكتروني ،الإشهار الالكتروني المضلل، نظام الحسبة ; Keywords : online commerce, online consumer, distracted advertisement, Hisba doctrine