Algerian Journal of Human and Social Sciences
Volume 6, Numéro 2, Pages 355-372
2022-12-31

Change Management In The Era Of The Humanization Of Enterprises

Authors : Messaoudi Boualem . Benabed Fatma .

Abstract

The main objective of the study was to try to address the issue of managing change, in terms of presenting the main concepts related to change, its types, importance, tools and objectives, and then how to manage it in order to improve the performance of the enterprises, The latter, which is one of the cornerstones of the management of modern enterprises; The study concluded that change management has a positive role in humanizing enterprises by working to make the main objective of change not only the physical "technological" and financial aspect, but the human aspect that is considered the best investment is to invest in human capital and to strengthen the relationship with internal and external customers. ملخص: هدفت الدراسة أساسا الى محاولة التطرق الى موضوع ادارة التغيير، من حيث عرض لأبرز المفاهيم المتعلقة أولا بالتغيير، أنواعه، أهميته، أدواته، وأهدافه، ثم التطرق الى كيفية ادارته من أجل تحسين أداء المؤسسة، وكذا التطرق الى علاقة ادارة التغيير في جانب أنسنة المؤسسات، هذا الأخير الذي يعتبر أحد الركائز الأساسية لإدارة المؤسسات الحديثة؛ وخلصت الدراسة الى أن لإدارة التغيير دور ايجابي في أنسنة المؤسسات، من خلال العمل على جعل الهدف الرئيسي من التغيير ليس فقط الجانب المادي " التكنولوجي" والمالي، ولكن الجانب الإنساني الذي يعتبر أن أفضل استثمار هو الاستثمار في رأس المال البشري، وتعزيز العلاقة مع الزبائن الداخليين والخارجيين على حد السواء.

Keywords

Change ; Change management ; Humanization of enterprises