أنثروبولوجيا
Volume 8, Numéro 2, Pages 221-237
2022-12-30

شبكات التواصل الاجتماعي وتأثيرها على القيم الثقافية للأطفال Social Networks And Their Impact On Children's Cultural Values

الكاتب : عشور سميرة . عالية بشيرة .

الملخص

هدفت الدراسة إلى محاولة التعرف على تأثير شبكات التواصل الاجتماعي في تكوين القيم الثقافية للأطفال، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، والاستمارة كـأداة أساسية لجمع البيانات الميدانية وتوصلت الدراسة إلى أن الاستخدام المفرط يؤدي إلى الادمان ممَا يؤثر سلبا على الأبناء. فيما يتعلق بدور شبكات التواصل الاجتماعي في تشكيل القيم الثقافية للطفل، وأوضحت الدراسة أن لهذه المواقع دور مهم في تشكيل بعض القيم الثقافية، حيث تزودهم ببعض المقومات الثقافية والاتجاهات والسلوكيات، وهذا يحدد طريقة تفاعلهم وتعاملهم مع الآخرين، وأظهرت نتائج الدراسة أيضاً أن الأبناء بالرغم من أنهم اكتسبوا سلوكيات ايجابية من خلال استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، إلا أنهم يقضون معظم أوقات فراغهم فيها، وهذا الاستخدام المفرط للمواقع ينتج عنه تأثيرات سلبية على سلوكيات الأبناء كالعزلة الاجتماعية، وضعف التحصيل الدراسي، والإهمال واللامبالاة والعدوانية Abstract: The current study aimed to try to identify the impact of social networks on the formation of cultural values for the child, and this study relied on the descriptive approach, and the questionnaire as a basic tool for collecting, analyzing, and interpreting field data. The study concluded that excessive use leads to addiction to its use, which negatively affects children. Regarding the role of social networks in shaping the cultural values of the child, the study showed that these sites have an important role in the lives of their children, as they provide them with some cultural components, values , and trends, and this helps them to deal properly and appropriately with others. The results of the study also showed that the children, although They have acquired positive behaviors using social networking sites, they spend most of their free time using them to the point that it has taken over them, and this excessive use of sites results in negative effects on children’s behaviors such as social isolation, poor academic achievement, neglect, indifference, and aggression

الكلمات المفتاحية

شبكات تواصل; قيم ; ثقافة ; اطفال ; اولياء ; communication networks ; values ; culture ; children ; parents