المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 9, Numéro 4, Pages 163-177
2022-12-31

حتمية تفعيل التجارة الإلكترونية للكتب لمرحلة مابعد جائحة كوفيد19 في الجزائر

الكاتب : عزيزي سهيلة .

الملخص

الهدف من هذا المقال هو إبراز العائد الإيجابي للتحوّل الرقمي للإقتصاد الثقافي وصناعة الكتاب لمجابهة آثار جائحة كوفيد19 على الإقتصاد الجزائري عامة و تجارة الكتاب وصناعته على وجه التحديد، كما أنّ الرقمنة في الجزائر كانت إحدى الرهانات المستقبلية للسياسة الإقتصادية الجديدة قبل الجائحة، كما أظهرت الإحصائيات العالمية أنّ التحوّل الرقمي في قطاع النشر وصناعة الكتاب و الانتقال إلى التجارة الإلكترونية للكتب ساهم في تخّطي أزمة الجائحة بل ضاعف في بعض الدول عائدات الإقتصاد الثقافي عمّا كانت عليه قبل الأزمة الصحية العالـمية، و نظراً للوضعية الحرجة التي تعاني منها تجارة الكتب في الجزائر؛ خلصت دراستنا إلى مجموعة من الاقتراحات ذات أولوية على المدى القريب وفي مقدمتها الإسراع في تحسين جودة خدمات الأنترنت في الجزائر وتحيين النصوص القانونية المتعلقة بالكتاب صناعته وتجارته، ثم الإقرار بضرورة الإنتقال الرقمي لتجارة الكتب كحّل لمشاكل التوزيع والبيع في حلقات صناعة الكتاب وبيعه وفق الممارسات التقليدية. Abstract: The aim of this article is to highlight the positive return of the digital transformation of the cultural economy and the book industry to confront the effects of the Covid-19 pandemic on the Algerian economy in general and the book trade in particular, that digitization in Algeria was one of the future bets of the new economic policy before the pandemic, as global statistics showed that The digital transformation in the publishing sector and the book industry and the transition to e-trade for books contributed to overcoming the pandemic crisis and even doubled in some countries the returns of the cultural economy than it was before the crisis, and given the critical situation of the book trade in Algeria; Our study concluded with a set of priority suggestions in the near term, foremost among which is accelerating the improvement of the quality of Internet services in Algeria and updating the legal texts related to the book industry and its trade, then recognizing the necessity of digital transition to the book trade as a solution to the problems of distribution and sale in the book industry and selling circles according to traditional practices.

الكلمات المفتاحية

الاقتصاد الثقافي ; صناعة الكتاب ; التجارة الإلكترونية ; الإقتصاد الرقمي ; جائحة كوفيد19