الصراط
Volume 24, Numéro 2, Pages 713-746
2022-12-30

الدين عند الله الإسلام - قراءة في بعض آيات القرآن الكريم

الكاتب : دربال حسين . شنتوح ليليا .

الملخص

تهدف هذه القراءة إلى التذكير بالمعاني الشمولية الواردة في نصوص القرآن التي تتحدث بجلاء عن ماهية دين الله وحدوده، وترسم معالمه الصحيحة تمييزا له عن غيره مما حاد من الدين وانحرف، وذلك من خلال ما يتضمنه من حوارات الأنبياء المتعددة أعراقهم ولغاتهم وجدالاتهم مع أقوامهم، ثم ما أورده من أخبار على لسان المخلوقات الأخرى وتوصيف أحوالها المفضية في مجموعها إلى معين واحد وقناة مشتركة اسمها الإسلام المهيمنة على دلالات الخضوع والطاعة والاخبات والعبودية لله الواحد، حيث يُسفر الوحي الخاتم على ألسنتهم، بل ويحسم أن الله قد رضي لخلقه كلهم الإسلام دينا على مستويين :الاضطرار والاختيار، وألزمهم به ونسبه إلى نفسه. وقد خلصت القراءة إلى أن الإسلام هو دين الله لخلقه وفق منطوق القرآن ومفهومه على سبيلي الاضطرار والاختيار، حيث عملت الأسرة الرّسالية البشرية من آدم على التذكير بما اضطر ، وبإحياء ما اختير منه بتجديد أحكامه الضامرة أي العقائد، وتشريع أحكامه الظاهرة أي السلوكيات، إلى غاية مبعث الرسول الخاتم محمد عليه الصلاة والسلام فاستقرت حينها الأحكام الظاهرة كاستقرار الأحكام الضامرة، وفُتح الباب أمام الاجتهاد والنظر ضمن حدود الشريعة الخاتمة ومقاصدها، كما أكدت هذه القراءة انطلاقا من نصوص القرآن على وحدة الأسرة الرّسالية في مصدرها وغايتها وتصديق بعضها بعضا، وكذا ضرورة صد كل محاولات التفريق بين أفرادها، وتشكل مع أتباعها أمة إسلامية واحدة. This study aims to recall the holistic meanings contained in the texts of the Qur'an that speak clearly about the reality of the religion of Allah and its limits, and clarify its right features in order to distinguish it from the other religion which deviated from the right path. This aim will be achieved through the dialogues of the different prophets of multiple races, languages and argumentation methods with their people, and also through the narratives of other creatures with the description of their conditions that all together lead to one common channel called “Islam”, a word that includes all the meanings of submission obedience, reverence and servitude to one God. The last revelation expresses these feelings of the creatures and explains that Allah has accepted Islam for all His creatures as a religion to be followed either willingly or unwillingly, and attributed it to Himself. The study concluded that Islam is the religion of Allah to his creatures according to the Quranic perspective on the compulsory and optional paths, whereby the human missionary family of Adam worked to recall of the necessary belief and adoration and to revive the implicit part of the religion, i.e. and legislating its explicit part, i.e. behaviors, until the last Messenger of Allah, the prophet Muhammad peace be upon him, was sent, thanks to whom there exists a stability of all the explicit and implicit parts of the religion, and the way of jurisprudence and consideration of the limits of the final Sharia and its purposes was then opened. This contemplating study based on the Qur’an texts emphasized the unity of the missionary family in its source, purpose, and ratification of each other, as well as the need to face all attempts of differentiating between its members who, together with their followers, form one Islamic nation.

الكلمات المفتاحية

الدين ; الإسلام الاضطراري ; الإسلام الاختياري ; الأسرة الرسالية ; النظر ; Religion ; Forced Isham ; Optional Islam ; missionary family ; contemplation