أبعــاد
Volume 9, Numéro 2, Pages 533-540
2022-12-31

الاعلام السياحي كاستراتجية جديدة للتنمية السياحية في الجزائر

الكاتب : بن قدور حورية .

الملخص

ملخص: تعد السياحة احد الرهانات التي تعول عليها الدول المتقدمة في جلب المزيد من العملة الصعبة وزيادة احتياط الصرف لدى البنك الدولي مما ينعش اقتصادها. ان المتأمل للمساحة الجغرافية والاثار والتراث التي تزخر بهم الجزائر سيلاحظ عدم استغلالهم، لا من جانب التعريف بهم ولا حتى من جانب النفع الاقتصادي، وامام التحديات لمواجهة الازمة الاقتصادية التي تمر بها الجزائر والعديد من الدول البترولية، اوجب إيجاد بدائل أخرى للنفط الذي يعاني من انخفاض في أسعاره وعدم استقراره الدائم، من اجل النمو الاقتصادي . يأتي الاعلام السياحي كاستراتجية بديلة تعمل على جذب السياح والتعريف بالثراث الثقافي الجزائري، ومن خلال هذه الورقة البحثية نحاول التطرق الى: تحديد مفهوم وآليات عمل الاعلام السياحي، وكذا تحديد استراتجية الجزائر نحو التنمية السياحية. Abstract : Tourism is one of the bets that developed countries rely on to bring in more hard currency and increase the exchange reserves of the World Bank, which will revitalize their economy. Those who contemplate the geographical area, antiquities, and heritage that Algeria abounds in will notice that they are not exploited, neither from the definition of them nor even from the economic benefit. In front of the challenges to face the economic crisis that Algeria and many petroleum countries are going through, it is necessary to find other alternatives to oil that is suffering from a decline in Its prices and its permanent instability, for the sake of economic growth. The tourist media comes as an alternative strategy that works to attract tourists and introduce the Algerian cultural heritage, and through this research paper we try to address: Defining the concept and mechanisms of the tourism media work, as well as defining Algeria’s strategy towards tourism development.

الكلمات المفتاحية

استراتجية ; الاعلام السياحي ; التنمية السياحية ; الثرات الثقافي ; strategy ; tourism media ; tourism development ; cultural artifacts