مجلة الدراسات الاقتصادية المعاصرة
Volume 7, Numéro 2, Pages 369-386
2022-12-31

المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الاقتصادية ودورها في تحقيق التنمية المستدامة "إشارة إلى بعض التجارب الدولية" The Role Of Corporate Social Responsibility (csr) In Achieving Sustainable Development (sd) “international Experiences”

الكاتب : قادم جواد . غلاي نسيمة . صايم مصطفى .

الملخص

تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الاقتصادية باعتبار أن لها دورا هاما في إدراك العلامة التجارية للمؤسسة، جاذبية العملاء والموظفين والمستثمرين، الاحتفاظ بالمواهب ونجاح الأعمال بشكل عام والتنمية المستدامة، كما تم التركيز على العلاقة التي تربط بين كل من المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الاقتصادية من خلال المبادرات المجتمعية ومدى مساهمتها في تحقيق التنمية المستدامة، مع ذكر بعض التجارب الدولية الرائدة في مجال تبني المسؤولية الاجتماعية. تم التوصل إلى أن المؤسسات التي تتبنى المسؤولية الاجتماعية تساهم في تنميتها المستدامة من خلال المحافظة على سمعتها وتقوية قدرتها التنافسية. This paper aims to shed light on corporate social responsibility (CSR) as it has a vital role in the perception of the organization's brand, the attractiveness of customers, employees, and investors, talent retention, business success, sustainable development (SD), and the relationship between social responsibility in economic institutions through community initiatives and the extent of their contribution to achieving sustainable development while mentioning some of the leading international experiences in the field of adopting social responsibility. The results showed that institutions adopt social responsibility contribute to sustainable development by maintaining their reputation and strengthening their competitiveness.

الكلمات المفتاحية

المسؤولية الاجتماعية، المؤسسات الاقتصادية، التنافسية، التنمية المستدامة، تجارب دولية. Social Responsibility (SR); Economic enterprises; Competitiveness; Sustainable Development (SD); International Experiences.