المجلة الجزائرية للأمن الإنساني
Volume 8, Numéro 1, Pages 600-623
2023-01-01

المعتقدات الصحية المتعلقة بالسياقة دراسة ميدانية على عينة من السائقين الشباب بولاية باتنة

الكاتب : سحنون مونية . شينار سامية .

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى دراسة طبيعة المعتقدات الصحية المتعلقة بالسياقة، ومعرفة الاختلاف في طبيعة هذه المعتقدات الصحية بأبعادها الأربعة (الحساسية المدركة، الشدة المدركة، الحواجز المدركة، الفوائد المدركة) بين أفراد العينة، وهل تعزى هذه الطبيعة للمعتقدات الصحية لمتغير الجنس، السن، المستوى التعليمي، المدة الفعلية للسياقة؟ وقد اعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي لأنه الأنسب لمثل هذه الدراسات، وعلى مقياس المعتقدات الصحية المتعلقة بالسياقة لصاحبته الباحثة بهلول سارة أشواق. وقد تكونت عينة الدراسة من 139 سائقا منهم 95 ذكور و44 إناث بولاية باتنة. وقد تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وبعد المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الاحصائي spss النسخة 23 خلصت الدراسة الى النتائج التالية: وجود اتجاه سلبي نحو الحساسية المدركة، والحواجز المدركة بينما توصلت الدراسة الى أن هناك اتجاه إيجابي نحو الشدة المدركة والفوائد المدركة. كما خلصت الدراسة الى انه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) حول طبيعة المعتقدات الصحية المتعلقة بالسياقة تعزى لمتغير الجنس، متغير السن، متغير المستوى التعليمي، و متغير المدة الفعلية للسياقة . This study aimed to study the nature of health beliefs related to driving, and to find out the difference in the nature of these health beliefs in its four dimensions (perceived sensitivity, perceived intensity, perceived barriers, perceived benefits) among the sample members, and whether this nature of health beliefs is attributed to the variable gender, age, educational level Actual driving time ?The two researchers relied on the descriptive approach because it is the most appropriate for such studies, and on the scale of health beliefs related to driving, accompanied by Bahloul Sarah Ashwaq. The study sample consisted of 139 drivers, 95 males and 44 females, in the State of Batna. They were chosen at random. After statistical treatment using the statistical program SPSS version 23, the study reached the following results: There is a negative trend towards perceived sensitivity and perceived barriers, while the study concluded that there is a positive trend towards perceived intensity and perceived benefits. It also concluded that there are no statistically significant differences at the significance level (0.05) about the nature of health beliefs related to driving due to the variable gender, age variable, educational level variable, and the actual driving period variable.

الكلمات المفتاحية

معتقد ; معتقدات صحية ; سياقة ; سائق ; سلوك السياقة