الفكر المتوسطي
Volume 11, Numéro 2, Pages 479-495
2022-12-31

العلاقات العامة وإدارة الأزمات في المؤسسات

الكاتب : بوزياني زبيدة .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى فحص أداء المؤسسات وعلاقتها بجمهورها أثناء الأزمات وبعدها، والذي ينذر بوجود وضعيات صعبة تتعرض لها أغلب المؤسسات سيما تلك التي لا تمتلك الكفاءات اللازمة لوضع الحلول المناسبة واتخاذ القرارات الصحيحة للسيطرة على المخاطر التي تتسبب فيها الأزمات. وتناولنا في هذه الورقة البحثية دور العلاقات العامة في ادارة الأزمات التي تستخدم كعلاج للمشكلات العويصة والفجائية التي تعترض المؤسسات والتي تحول دون نمو أسواقها. ويجب على إدارة العلاقات العامة ان تحرص على بناء علاقات الثقة بينها وبين جمهورها الخارجي إضافة إلى تحسين صورتها امام المتعاملين الاقتصاديين معها. Abstract : This study aimed at examining the performance of entreprises and their relationship with their audience during and after crises, which foreshadows the existence of difficult situations that most entreprises are exposed to, especially those that do not possess the competencies necessary to develop appropriate solutions or take correct decisions to control the risks caused by those crises. The purpose behind the following research is the role of public relations in crisis management which is used as a remedy for difficult and sudden problems that confront institutions or that prevent the growth of their markets. The Public Relations Department must be keen on building trust relations with its external audience, in addition to improving its image in front of its economic dealers.

الكلمات المفتاحية

إدارة الأزمة ; المؤسسة ; بناء الثقة ; العلاقات العامة