مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 11, Numéro 3, Pages 171-190
2022-12-31

التمكين النفسي عند مستشاري التوجيه و الارشاد المدرسي

الكاتب : وهايبية عبد الكريم .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية الى الكشف عن مستوى شعور المرشد المدرسي (مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي) بالتمكين النفسي من خلال مدى شعوره بوجود معنى العمل، والإحساس بالاستقلالية، والتأثير، والكفاءة. ولهذا الغرض اعتمدنا على المنهج الوصفي، وقمنا بتطبيق مقياس التمكين النفسي (جبران وعطاري،2006) النسخة العربية المعدلة من أجل قياس الشعور بالتمكين النفسي بأبعاده الأربعة؛ تكونت عينة الدراسة من مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي العاملين بمراكز التوجيه و الارشاد المدرسي و مؤسسات التعليم الثانوي لولايات الوسط، الجزائر ، بومرداس، تيبازة، البليدة ؛ وبلغ حجمها(ن= 200) مستشار(ة) اختيرت بطريقة قصدية؛ استخدمنا اختبارT لعينة واحدة لدراسة الفروق والمتوسطات الحسابية التي أظهرت لنا أن مستشاري التوجيه و الارشاد المدرسي يتمتعون بالشعور بالتمكين النفسي، من حيث الشعور بمعنى العمل و الشعور بالاستقلالية والتأثير والكفاءة؛ حيث كان المتوسط الحسابي لدرجات أفراد العينة في مقياس التمكين النفسي أعلى من المتوسط الفرضي وكان الفرق بينهما ذا دلالة إحصائية عند مستوى( 0.05 ) . The current study aims to reveal the level of psychological empowerment of the school guide counsellor through the extent to which he feels the meaning of work, the sense of autonomy, influence, and competence. For this purpose, we have relied on the descriptive curriculum and applied the Psychological Empowerment Scale (Gibran and Atari, 2006), the Arabic version modified to measure the level of psychological empowerment in its four dimensions; The sample of studies consisted of school counsellors in the guidance and counselling centres and secondary education institutions of the Central States, Algeria, Boumerdas, Tipaza and Blida; The size (n = 200) of the consultants was chosen in a deliberate manner; We used a single sample T test to study the computational differences and averages that showed that school counsellors feel psychologically empowered, in terms of feeling the meaning of work and feeling independent, influential and efficient; The average calculation of the sample's individual scores in the psychological empowerment scale was higher than the hypothetical average and the difference between them was statistically significant at a level (0.05).

الكلمات المفتاحية

التمكين النفسي- ; مستشار الت ; جيه المدرسي