تطوير
Volume 9, Numéro 2, Pages 147-171
2022-12-30

شذرات تاريخية في سيرة ومسيرة العالم الصوفي أبي محمد عبد الله بن عزوز التلمساني (ت بعد 1204هـ/ 1780م) Historical Excerpts From The Biography Of The Sufi Scholar Abi Muhammad Abdullah Bin Azzouz Al-tilmisani (died After 1204ah/ 1780ad(

الكاتب : بومدين محمد .

الملخص

يُعد الأدب الصوفي وفلسفته الإسلامية رافدًا من روافد المعرفة الإنسانية، وتجربة إبداعية تنصب فيها خلجات الوجدان الروحي، وتتجسد من خلالها تلك العلاقة بين الخالق والمخلوق، ومن الإحساس باللذة الروحية والسعادة الأزلية، التي يبحث عنها المتصوفة، حتى استعملوا من أجلها لغة الرمز الشاعرة أو النثرية المبثوثة في قصائدهم وأشعارهم، وجعلوا العشق ترجمان أشواقهم، فاتخذوا من أجل ذلك أفانين الشعر، وأساليب البلاغة، والبيان، وسائل للتعبير عن مكنونات وجدانهم، فكانت الطبيعة مظهرًا من تجليات رموزهم الشعرية، والمرآة رمزًا لطلاسم ولههم التعلقي بالحضرات القدسية، والخمرة رمزًا لنشوة سكرهم في فناء المحبوب. بمثل ما نسج عليه الشيخ بن عزوز التلمساني (ت بعد 1204هـ/ 1780م)، تجربته الإنسانية في علاقاته بهذا الكون، وبالله تعالى، فشكل على غرار بقية المتصوفة السنيين خلال القرن 12هـ/18م، نسقًا خطابيًا، مختلف المكونات والظواهر النصية، كان منها الشعر، على ضوء قصيدته "الصوفي للصوفي"، أو أدعية، أو حكم إلهية، كمؤلفه: "لب الحكمة في علم الحروف وعلم الأسماء الإلهية"، و"رسالة جليلة القدر في علم الحرف والطبيعة"، وغيرها من تآليفه الكثيرة، التي تنظمها مجموعة من القوانين التي تحكم العلاقات والتفاعلات فيما بينها، قصد بلوغ هدف معين، هو التعبير عن تجربته في الاتصال بالله. لذلك فمن الطبيعي أن يكون مصدر ابن عزوز في تصوفه وخطاباته الصوفية المتنوعة، تصوفًا إسلاميًا، في إطار فلسفة صوفية، استمد أصولها من القرآن والسنة، ومن أحوال الصحابة وأقوالهم، التي لم تخرج عن نطاق الشريعة الإسلامية. Sufi literature and its Islamic philosophy are a tributary of human knowledge, and a creative experience in which the results of spiritual sentiment are poured, through which the relationship between the Creator and the creature is embodied, and from the feeling of spiritual pleasure and eternal happiness, which the Sufis search for, until they used the resulting poetic or prose language for it. From their poems and poems, they made love a picture of their longings, so they took poetry verses and rhetoric methods as means to express their spiritual emotions, so nature was one of the manifestations of their poetic symbols. Similar to what Sheikh Ibn Azzouz al-Tilimsānī (d. after 1204AH/ 1780AD), his human experience in his relations with this universe and with God Almighty, formed, like the rest of the Islamic mystics during the 12AH/ 18AD, a rhetorical system, various components and textual phenomena, including poetry, Or a divine rule, and other of its many compositions that are governed by a set of laws that govern the cosmic relations among them, with the aim of achieving a specific goal, which is to express his experience in contact with God. Therefore, it is natural that Ibn Azzouz’s source in his mysticism and various mystical discourses was Islamic mysticism, within the framework of a Sufi philosophy, whose origins were derived from the Qur’an and Sunnah, which did not go beyond the scope of Islamic law.

الكلمات المفتاحية

إيالة الجزائر، تلمسان، التصوف السني، الخطاب الصوفي، العالم أبي محمد عبد الله بن عزوز التلمساني (ت بعد 1204هـ/ 1780م). ; The province of Algiers; Tlemcen; Sunni Sufism; Sufi discourse; the scholar Abi Muhammad Abdullah ibn Azzouz Al Tlemcen (died after 1204AH / 1780AD).