المجلة الجزائرية للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 10, Numéro 2, Pages 048-071
2022-12-31

الجودة والاعتمادية في المستشفيات الجزائرية: متى وكيف؟ Quality And Accreditation In Algerian Hospitals: When And How ?

الكاتب : جايب أمينة . حاروش نورالدين .

الملخص

تحدد فلسفة ورؤية الإدارة الصحية في مجتمعٍ ما المستوى الصحي له من حيث التقدم أو التخلف؛ إذ يمثل دلالة واضحة على جهود التنمية البشرية واحترام حقوق الإنسان، لذلك تتعدد نظم الإدارة الصحية على مستوى العالم وعلى مستوى المنظمات الحكومية والحقوقية؛ والتي تتمثل في وزارة الصحة وفروعها الإدارية المنوط بها صياغة الدستور الصحي وفقا للمعايير الدولية. الجزائر لم تفكر بعد في إدراج الأساليب الإدارية الحديثة على شاكلة إدارة الجودة الشاملة كفلسفة وكإطار تنظيمي قانوني، أو إنشاء هيئات وطنية مستقلة نمنح الاعتمادية للمستشفيات في حال توفرها على الشروط اللازمة أو اللجوء إلى المنظمات الدولية، وهو ما جعلنا نسلط الضوء من خلال المعالجة العلمية لهذا الموضوع على جودة الخدمة الصحة وكيفية حصول المستشفيات على الاعتمادية، بالإضافة إلى الوقوف عند تشخيص المنظومة الصحية الجزائرية ولماذا لم يحن الوقت بعد لتبني هذه الأساليب وكيف السبيل إلى ذلك؟ The philosophy and vision of health management in a community determine its health level in terms of progress or backwardness; It represents a clear indication of human development efforts and respect for human rights. Therefore, health management systems are numerous at the global level and at the level of governmental and human rights organizations. Which is represented by the Ministry of Health and its administrative branches entrusted with drafting a health constitution in accordance with international standards. Algeria has not yet considered the inclusion of modern administrative methods such as Total Quality Management as a philosophy and a legal regulatory framework, or the establishment of independent national bodies that grant accreditation to hospitals if they meet the necessary conditions or resort to international organizations, which is what made us shed light through the scientific treatment of this topic On the quality of health service and how hospitals can obtain accreditation, in addition to stopping at the diagnosis of the Algerian health system, why is the time not yet ripe to adopt these methods and how to do that?

الكلمات المفتاحية

الخدمة الصحية؛ جودة الخدمة؛ نماذج الجودة الشاملة؛ الاعتمادية؛ النظام الصحي الجزائري. ; health service; service quality; total quality models; Accreditation; the Algerian health system