أفانين الخطاب
Volume 2, Numéro 2, Pages 15-36
2022-12-31

تحليل خطاب كتاب "النقد الثقافي قراءة في الأنساق الثقافية العربية" لعبد الله الغذامي، الوظيفتين المرجعية والشعرية أنموذجا.

الكاتب : بغلول بوزيان .

الملخص

نحن أمام فرضية أنّ تنميط الثقافة وتجاوز حرية الإبداع سمة من سمات الخطاب النقدي الثقافي العربي المعاصر، وهما فيه أعمق إحكاما في توليد الإشكاليات ورعايتها من خطاب النقد الأدبي المعاصر؛ حيث من المفروض أن سمة الخطاب النقدي الأدبي العربي المعاصر هي التحوّل المتناغم مع أحدث النظريات في العلوم ذات الصلة، وأسوة بنظيره الغربي، كون أن نظرية النقد الثقافي لا تبحث عن الثقافي داخل الأدبي فحسب كما يزعم الكثيرون، بل تحاول الإحاطة بالظاهرة الأدبية من جميع جوانبها ملتمسة حتى آلية النقد الأدبي الذي أعرض عنها الغذامي كما قال به آيزر برجر، لأنه ما نشأ هذا النشاط إلا كي يتجاوز البنيوية إلى ما بعدها، أي العودة إلى إيلاء المؤلف والتاريخ الاعتبار، إذن لن نكتفي بالنظر إلى نظرية النقد الثقافي من زاوية بنيوية، نتيجة الوصم بالغموض عند وضع ما يعاكس تنميط الثقافة (الانفتاح) في الاعتبار، بل سنتوسع إلى رصد النقد الحضاري كذلك، كما مورس عربيا في فترة النقد الحديث. وبالنتيجة سنجد أن هذا الوصْم من نتائج إشكالية جدل التحديث (الازدواجية الثقافية) أو إشكالية جدل استيعاب وفهم الحداثة؟ باعتبار أن دراسة الأدب ونقده وفق منهج علم اللغة الحديث نضَحَ بجدل ثقافي قبل أن تنضح الثقافة بجدال النقد التقليدي مع النقد الجديد، وهو في الحقيقة جدل ينم عن كشف مضمرات وقبحيات تنقد الثقافة؛ إذ ليست هي مِن النقد الثقافي في شيء لمّا انطوت منغلقة على نفسها. We are in front of the hypothesis that the stereotyping of culture and the transgression of freedom of creativity is a feature of the contemporary Arab cultural critical discourse, in which they are more precise in generating and nurturing problems than the discourse of contemporary literary criticism; It is assumed that the characteristic of contemporary Arab literary critical discourse is the harmonious transformation with the latest theories in the relevant sciences, and similar to its Western counterpart, since the theory of cultural criticism does not search for the cultural within the literary only, as many claim, but tries to encompass the literary phenomenon in all its aspects, seeking Even the mechanism of literary criticism that Al-Ghadami presented about, as Iserberger said, because this activity only arose in order to transcend structuralism to its aftermath, that is, to return to giving consideration to the author and history. When we take into account what contradicts the stereotyping of culture (openness), we will expand to monitoring cultural criticism as well, as was practiced in the Arab world during the period of modern criticism. As a result, we will find that this stigmatization is a result of the problematic of the modernization debate (biculturalism) or the problem of the controversy of assimilation and understanding of modernity? Considering that the study and criticism of literature according to the approach of modern linguistics has exuded a cultural controversy before culture exuded the controversy of traditional criticism with the new criticism. It is not a cultural criticism in anything when it closed in on itself.

الكلمات المفتاحية

الخطاب، الأنساق الثقافية، النمطية، الوظيفة المرجعية، الرسالة.