مقاربات في التعليمية
Volume 3, Numéro 4, Pages 1-13
2022-12-31

آليات تفعيل ممارسة البحث اللغوي في ضوء المنهج الرقمي

الكاتب : بشوات إسماعيل .

الملخص

الـملخص: مما لاشك فيه أنّ واقع البحث في ميدان اللغة العربية وآدابها يطرح الكثير من التساؤلات في مدى جدوى مخرجات البحوث اللغوية من عدمها، وهذا ما جعل الكثير من العارفين يقرون بصعوبة البحث العلمي اللغوي الجاد الذي يتطلب الخروج من مقتضيات البحث الكلاسيكي التقليدي إلى بحث أكثر شمولية يتطلب حضور فعالية الاستعمال الرقمي بغرض الوصول للمعارف المستهدفة، وما زاد الأمر تعقيدا هو التحولات المعرفية و الديداكتيكية التي تستوجب على الباحث مواكبة هذه التغيرات بشكل ايجابي يضمن نجاح الممارسة البحثية في هذا الإطار الذي ترسمه المقررات التعليمية. ولعلّ المؤشرات الحالية والتّطورات الكمية والمعرفية تتجه نحو منهج رقمي جديد يتطلب على كل باحث إتقان العملية البحثية التي تختلف قطعا على البحث الاعتيادي ما يعطي مجالا بحثيا واسعا يسهم في تطوير المهارات ويحقق التفاعل الايجابي بين المعرفة العلمية والطالب الباحث وهنا تكمن أهمية المنهج الرقمي، فاللغة العربية تحتاج إلى طريقة جديدة لتناول البحث اللغوي بشكل هادف يعطي مساحة تهدف لتطوير البحث العلمي في ميدان اللغة والأدب العربي الذي انحصرت فيه الممارسة البحثية في ميدان اللغة العربية على مجرد استحضار لمعارف بحثية تكاد لا تختلف عن بعضها البعض من ناحية الشكل والمضمون، وهو ما جعلنا أمام الحاجة الماسة لنمط تعليمي يضمنُ تحقيق مخرجات التّعلم الهادف الذي تتغير معه مركز المتعلمين وأدوارهم في البحث العلمي من مجرد بحث علمي تقليدي إلى بحث علمي محوسب شامل يخضع لتجدد والتغير بتغير المعرفة العلمية. Abstract : There is no doubt that the reality of research in the field of Arabic and its literature raises many questions about the usefulness of language research outputs. And that's why so many knowers recognize the difficulty of serious linguistic scientific research that requires moving out of the requirements of traditional classical research into a more comprehensive research that requires attending to the effectiveness of digital use for the purpose of reaching targeted knowledge, What has been further complicated are the cognitive and didactic shifts that require the researcher to keep pace with these changes in a positive way that ensures the success of the research practice in this framework drawn up by educational curricula. Current indicators and quantitative and cognitive developments may be moving towards a new digital curriculum that requires each researcher to master the research process that certainly differs from the usual research, giving a broad research field that contributes to the development of skills and achieves a positive interaction between scientific knowledge and the student researcher. The Arabic language needs a new way of meaningfully addressing linguistic research that gives space for the development of scientific research in the field of Arabic language and literature, in which the research practice in the field of Arabic is limited to merely invoking research knowledge that is hardly different from each other in terms of form and content. This has led us to the urgent need for an educational pattern that ensures the achievement of meaningful learning outputs with which learners' status and roles in scientific research change from traditional scientific research to comprehensive computerized scientific research subject to renewal and change by changing scientific knowledge. Key words: activation mechanisms, language research, digital curriculum

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحيَّة: آليات تفعيل، بحث لغوي، منهج رقمي