مجلة معهد العلوم الإقتصادية
Volume 25, Numéro 2, Pages 185-204
2022-12-31

المسؤولية الاجتماعية للشركات العربية في مواجهة جائحة كورونا (covid19) عرض تجارب لشركات اماراتية رائدة و الدروس المستفادة

الكاتب : خليل مولاي . طهرات عمار .

الملخص

مستخلص: نهدف من خلال هذه الدراسة إلى تبيان مساهمة المسؤولية الاجتماعية للشركات العربية في مواجهة فيروس كورونا (Covid 19 )،من خلال عرض بعض التجارب التي تخص شركات إماراتية رائدة و استخلاص الدروس المستفادة منها، معتمدين في ذلك على المنهج الاستنباطي بأداتيه الوصف والتحليل لملائمته و طبيعة الدراسة. خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان من أهمها: أن الشركات الإماراتية لعبت دورا فعالا تجاه المجتمع في ظل جائحة كورونا مما يؤدى إلى زيادة ثقة أصحاب المصالح من حملة الأسهم والمستهلكين والعملاء والموردين تجاه هذه الشركات . كما كشفت الدراسة أن الشركات الاماراتية في إطار مسؤوليتها الاجتماعية خلال كورونا قامت بمبادرات تجاوزت حدود بلدانها الأصلية بحيث امتدت إلى دول أخرى في مختلف قارات العالم . الكلمات المفتاحية: مسؤولية اجتماعية، جائحة كورونا، شركات عربية . Abstract: Through this study, we aim to demonstrate the contribution of the social responsibility of Arab companies in facing the Corona virus (Covid 19), by presenting some experiences of leading Emirati companies and drawing lessons learned from them, relying on the deductive approach with its tools of description and analysis for its suitability and the nature of the study. The study concluded with a set of results, the most important of which was: that Emirati companies played an effective role towards society in light of the Corona pandemic, which leads to an increase in the confidence of stakeholders from shareholders, consumers, customers and suppliers towards these companies. The study also revealed that Emirati companies, within the framework of their social responsibility during Corona, took initiatives that went beyond the borders of their countries of origin, extending to other countries on various continents of the world. Keywords : Social responsibility, Corona pandemic, Arab companies.

الكلمات المفتاحية

مسؤولية اجتماعية ; جائحة كورونا ; شركات عربية ; Social responsibility ; Corona pandemic ; Arab companies