مجلة أبحاث
Volume 7, Numéro 2, Pages 160-171
2022-12-31

التربية البيئية في الوسط المدرسي الواقع والمأمول Environmental Education In The School Environment: Reality And Expectations

الكاتب : رزايقية حليمة . رزايقية فاطمة .

الملخص

هدفت الدراسة للكشف عن مدى التطابق بين محتوى عناصر التربية البيئية في كتب التربية المدنية للطور الابتدائي وتطلعات مدراء المدارس، من خلال مؤشرات التربية البيئية المتمثلة في المعارف والمعلومات البيئية، تعلم القيم البيئية وتنظيم الأنشطة البيئية المدرسية. أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة هي وجود تباين بين عناصر التربية البيئية في كتب التربية المدنية وما توقعه مدراء المدارس. الكلمات المفتاحية: التربية البيئية، الوسط المدرسي، الوعي البيئي. Abstract: The study aimed to reveal the extent of congruence between the content of environmental education elements in civic education books for the primary stage and the aspirations of school principals, through environmental education indicators represented in environmental knowledge and information, learning environmental values and organizing school environmental activities. The most important findings of the study are the presence of a discrepancy between the elements of environmental education in civic education books and what the school principals expected. Keywords: Environmental Education, School Environment, Environmental Awareness.

الكلمات المفتاحية

التربية البيئية ; الوسط المدرسي ; الوعي البيئي ; Environmental Education ; School Environment ; Environmental Awareness