Revue Les Cahiers du POIDEX
Volume 11, Numéro 2, Pages 214-232
2022-12-30

إدارة الموارد البشرية ودورها في تطبيق المعايير العالمية للتقييس في المؤسسات الفندقية في الجزائر

الكاتب : ملاحي رقية .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى معرفة مدى تأثير إدارة الموارد البشرية على فعالية تبني المعايير العالمية للتقييس في تطوير المؤسسات الفندقية في الجزائر وكذا المعوقات والصعوبات التي تواجهها لتبني وتطبيق المعايير العالمية للتقييسISO؛ ولتحقيق ذلك تم صياغة استبانة وزعت على عينة تتكون من 190 عامل في المؤسسات الفندقية في غرب الجزائر، وتم معالجة البيانات عن طريق (SPSS). وبعد التحليل تم التوصل الى وجود صعوبة في قبول التغيير للعمال وعدم اكتساب استعدادات ثقافية حول تبني المعايير العلمية للتقييس وهنالك نقص في التدريب للعمال لتطبيق التقييس لكن الحكومة تسعى جاهدة لتطبيق الجودة والتقييس لتحقيق ميزة تنافسية واستقطاب سياح أجانب وحليين. كلمات مفتاحية: إدارة الموارد البشرية، إدارة الجودة الشاملة، التقييس، جودة الخدمة الفندقية، التنمية المستدامة. This study aims to know the extent of the impact of human resources management on the effectiveness of adopting international standards of standardization in the development of hotel institutions in Algeria, as well as the obstacles and difficulties they face in adopting and applying international standards for ISO standardization; To achieve this, a questionnaire was formulated and distributed to a sample of 190 workers in hotel establishments in western Algeria, and the data was processed by (SPSS). After the analysis, it was found that there is a difficulty in accepting change for workers and not gaining cultural preparations about adopting scientific standards for standardization, and there is a lack of training for workers to implement standardization, but the government is striving to apply quality and standardization to achieve a competitive advantage and attract foreign and local tourists. Keywords: human resource management, total quality management, standardization, hotel service quality, sustainable development.

الكلمات المفتاحية

إدارة الموارد البشرية ; إدارة الجودة الشاملة ; التقييس ; جودة الخدمة الفندقية ; التنمية المستدامة