مجلة الروائز
Volume 6, Numéro 2, Pages 394-412
2022-12-30

The Level Of The Training Needs For Teaching Skills For Students-teachers At The Higher Teacher Training School Of Oran - Descriptive Study-

Authors : Zerzaihi Selwa . Gherib Larbi .

Abstract

Abstract: The curent research aims to reveal the level of the teaching skills training needs of student teachers at the Higher Teacher Training School of Oran. The study included 105 male and female students who were chosen at random. By using the descriptive approach, and the training needs scale developed by the researcher in the field of teaching skills, the study showed that the student teacher's training needs are high in all areas of the study tool, in the following order: class management skills, lesson planning skills, lesson implementation skills, and educational assessment skills. On the scale, there are no differences attributable to specialization (scientific/literary) among the sample members. The study also produced a number of recommendations. ملخص: يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن مستوى الاحتياجات التدريبية لدى الطلبة المعلمين بالمدرسة العليا للأساتذة بوهران في مجال مهارات التدريس، طبقت الدراسة على عينة من الطلبة المعلمين بالمدرسة(105) طالبا وطالبة اختيروا بالطريقة العشوائية البسيطة. باستخدام المنهج الوصفي وبالاستعانة بمقياس الاحتياجات التدريبية في مجال مهارات التدريس المعد من طرف الباحثة ، أظهرت الدراسة أن مستوى الاحتياجات التدريبية لدى الطالب المعلم مرتفع في كل مجالات أداة الدراسة وفق الترتيب التالي: مهارات إدارة القسم، مهارات تخطيط الدرس، مهارات تنفيذ الدرس ومهارات التقويم التربوي، وأنه لا توجد فروق تعزى للتخصص(علمي/أدبي) بين أفراد العينة على المقياس، وخلصت الدراسة لعدد من التوصيات.

Keywords

Training needs; Student teacher; Teaching skills; descriptive study; scale of training needs in teaching skills