مجلة مجتمع تربية عمل
Volume 7, Numéro 2, Pages 80-93
2022-12-30

إشكالية التوجيه القيمي في المجتمع في ظل العملية التربوية وفق طرح بن نبي

الكاتب : شيبان آية كوثر . شعلال باهية .

الملخص

ترمي هذه الدراسة إلى تقديم قراءة تحليلية لفكرة التوجيه القيمي في ظل العملية التربوية الذي يسعى من خلاله إلى إصلاح إنسان ما بعد الحضارة ، الذي عانى من أزمة فكرية، اجتماعية وتربوية، أثّر ذلك فيه كنسق فرعي، وتَبعه النسق الاجتماعي العام، من خلال تمزق شبكة العلاقات الاجتماعية وتفككها، وذلك لغياب البُعد التربوي. إذن لبلوغ هذا الإصلاح لابد من الرجوع إلى العامل التاريخ للتمكن من فهم الأصول، والتحرر من الآخر، وفك عقدة النقص والولاء التام له، أي التحرر من فكرة القابلية للاستعمار، وبمحاولة تحقيق هذه الأهداف والهدف المنشود المتمثّل في بناء مشروع إنسان الحضارة، لابد من التركيز على التربية الحقيقية التي ربطها مالك بن نبي دائماً بالثقافة والحضارة والتي تمثل السلوك الاجتماعي ومجموعة الشروط الأخلاقية الأساسية للوصول إلى نموذج الإنسان المسلم المتحضر. This study aims to provide an analytical reading of the idea of value-orientation under educational process through wich he seeks to reform After Civilization Man who suffered from intellectual, social and educational crisis that affected him as subsidiary format, followed by the general social format wich have been caused by breaking up and disintegrating social network ,it's due to the absence of the educational dimension . Therefore, in order to carry out this reform, it is necessary to refer to the historical factor in order to be able to understand the assets and to achieve freedom towards the other, and to remove inferiority complexe and total devotion , that's to say, to be liberated from being available to be colonized. Through trying to achieve these objectives and the desired goal of building a project of civilization man, it's necessary to focus on the true education that Malik ibn Nabi has always associated with culture wich represents social behavior and a range of ethical and fundamental conditions to achieve the model of a muslim , civilized man

الكلمات المفتاحية

Education ; Culture ; Civilisation