مجلة آفاق لعلم الاجتماع
Volume 12, Numéro 2, Pages 148-162
2022-12-29

أثير برنامج تعليمي مقترح بأسلوب الدمج في تطوير التوافق الاجتماعي وبعض القدرات العقلية لدى تلاميذ الطور الابتدائي

الكاتب : عباسي ياسين .

الملخص

Abstract: The researcher considered studying this problem by developing a curriculum with various kinetic games in a manner that integrates general education and special education (slow learning) students to develop mentality and social adjustment for slow learners. In his study, the researcher used the experimental method and designed the two equal groups to suit the nature of the problem. The results obtained were as follows: 1- The proposed educational curriculum made the research sample rise to the development of the mental, social and psychological aspect, and this is what achieves the research hypothesis. 2- Achieving very high results in all tests carried out by the researcher. الملخص: ارتأى الباحث دراسة هذه المشكلة من خلال وضع منهج بألعاب حركية متنوعة بأسلوب الدمج بين تلاميذ التربية العامة والتربية الخاصة (بطيئي التعلم) لتطوير العقلية والتوافق الاجتماعي لتلاميذ بطيئي التعلم حيث أستخدم الباحث في دراسته المنهج التجريبي وبتصميم المجموعتين المتكافئتين لملائمته لطبيعة المشكلة. وكانت النتائج المتحصل عليها كالتالي: 1-إن المنهج التعليمي المقترح جعل عينة البحث ترتقي الى تطوير الجانب العقلي والاجتماعي والنفسي، وهذا ما يحقق فرضية البحث. 2- تحقيق نتائج عالية جدا في اختبارات جميعها التي قام بها الباحث.

الكلمات المفتاحية

ألعاب حركية; التوافق الاجتماعي ; تلاميذ الطور الإبتدائي