مجلة أنسنة للبحوث و الدراسات
Volume 13, Numéro 2, Pages 162-176
2022-12-28

صورة العرب والمسلمين في وسائل الاعلام ،قراءة في الخطاب الاعلامي الغربي

الكاتب : بوجفجوف الزهرة .

الملخص

ملخص: تتناول الدراسة موضوع الصورة النمطية المشوهة عن العرب و المسلمين من خلال مختلف المنابر الإعلامية الغربية، وسعت للبحث في خصائص و سمات الخطاب الإعلامي الغربي الموجه ضد العرب و المسلمين في ظل التدفق الحر للمعلومات من الشمال إلى الجنوب ، و سيطرة الجهات الغربية على الإعلام الدولي وتوجيهه بما يخدم إيديولوجيتها ومصالحها ، كما هدفت الدراسة للبحث في ملامح صورة العرب و المسلمين في وسائل الإعلام الغربية و الكشف عن الأساليب الخبيثة التي اتبعت في الغرب للربط بين العرب و المسلمين وبين الإرهاب ،كما تناولت أيضا سبل تحسين صورة العرب و المسلمين في الغرب من خلال الإعلام الإسلامي ، لتخلص في الأخير إلى وضع جملة من الاقتراحات للرد على الحملات الإعلامية المشوهة لصورة العرب و المسلمين أبرزها ، توظيف كافة الوسائل و الأساليب الإعلامية التي من شأنها تقديم خطاب إعلامي مضاد يرتكز على الحجج و الآليات المناسبة لتصحيح الصور المروجة عن الإسلام و المسلمين في أذهان الرأي العام الغربي و إقناع العالم أن الإسلام هو دين تحضر و تقدم لا دين عنف و صراع و تخلف ، و توظيف شبكة الانترنت من طرف العرب و المسلمين للترويج لكل ما هو ايجابي عن العرب و المسلمين ، و إبراز أبعاد الإسلام المشرقة و سماحته ، كما أن تحسين الصورة المشكلة عن الإسلام لا تقع فقط على عاتق شخص معين أو جهة معينة ، بل هي مهمة منوطة بالجميع تشترك فيها العديد من المؤسسات و الجهات و رجال الفكر و العلماء لإبراز الصورة الحقيقية للإسلام و المسلمين Abstract: The study addresses the distorted stereotype of Arabs and Muslims through various Western media platforms and sought to investigate the characteristics and features of Western media discourse directed against Arabs and Muslims in the free flow of information from the North to the South, Western authorities control the international media and guide it to serve their ideology and interests The study also aimed to investigate the features of the image of Arabs and Muslims in Western media and to reveal the malicious methods used in the West to link Arabs and Muslims with terrorism, It also addressed ways to improve the image of Arabs and Muslims in the West through the Islamic media To conclude that a number of proposals have been drawn up to respond to media campaigns that distort the image of Arabs and Muslims. Employing all means and media methods that would provide a counter-media speech based on arguments and appropriate mechanisms to correct propaganda images of Islam and Muslims in the minds of Western public opinion and convince the world that Islam is a religion that is civilization and progress, not a religion of violence, conflict and backwardness and the use of the Internet by Arabs and Muslims to promote all that is positive about Arabs and Muslims, Highlighting the bright dimensions of Islam and its forgiveness. Improving the image of Islam is not solely the responsibility of a particular person or entity; It is a task for everyone, in which many institutions, authorities, intellectuals and scholars participate to highlight the true image of Islam and Muslims.

الكلمات المفتاحية

الصورة النمطية ،العرب والمسلمين ،الاسلاموفوبيا،الارهاب،الخطاب الاعلامي ; stereotype ; Arabs and Muslims,Islamophopia,terrorism, Media discourse